ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Ο ΗΛΙΑΣ ΚΑΡΕΛΛΑΣ ΜΑΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ “ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ” ΤΟΥ από Πελιώ Παπαδιά 27 Νοεμβρίου, 2014 από Πελιώ Παπαδιά 27 Νοεμβρίου, 2014 0 Όπως άκουσα να λέγεται μετά το τέλος της παράστασης του Ερωτόκριτου από μια συν-θεατή, δεν υπάρχει δουλειά του Ηλία Καρελλά που να είναι απλά πολύ καλή. Όλες παίρνουν… από άριστα και πάνω, αν υπάρχει πιο πάνω! Φυσικά, συμφωνώ απόλυτα. Παρακολουθώ τη δουλειά του Ηλία εδώ και τρία χρόνια και κάθε φορά βγαίνω από το θέατρο με ένα μεγάλο “Μπράβο” στα χείλια, συνοδεύοντας ενθουσιασμένα παιδιά. Όσοι δεν τον ξέρετε, πρέπει να τον μάθετε, όσοι τον ξέρετε, πρέπει να τον μάθετε πιο καλά! Ας δούμε τι μας είπε για τη νέα του δουλειά! Γιατί επιλέξατε να παρουσιάσετε ξανά τον Ερωτόκριτο; Το πρώτο ανέβασμα ήταν σχεδόν πριν από 7 χρόνια. Φέτος, αποφάσισα με τους συνεργάτες μου να επαναλάβουμε την παράσταση με διαφορετική ματιά. Η αλήθεια είναι ότι στο ρεπερτόριο του παιδικού θεάτρου σπάνια απαντάται ένα τέτοιο κείμενο. Έτσι, λοιπόν, τόλμησα να επαναλάβω τον Ερωτόκριτο, με μια νέα μεγάλη παραγωγή. Αυτό που πραγματικά είναι αξιοσημείωτο είναι το πως ένα τόσο λυρικό έργο της κρητικής λογοτεχνίας μπορεί να γοητεύσει τα παιδιά του σήμερα, που μέσα από την ειδική διασκευή που ετοιμάσαμε, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον ακόμα και στις ηλικίες των τεσσάρων και πέντε ετών. Κρατήσατε, πολύ ορθώς κατά τη γνώμη μου, μέσα στην παράσταση ένα κομμάτι από το αυθεντικά λόγια του λυρικού ποιήματος, σε κρητική διάλεκτο την οποία τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν πλήρως. Τι θέλετε να πετύχετε με αυτό; Διασκευάζοντας το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου για παιδικό θέατρο αποφάσισα να κρατήσω λίγα στοιχεία από τους ιδιωματισμούς της κρητικής διαλέκτου, αλλά και δυο ακέραια κομμάτια του παλιού κειμένου, που αφηγείται σε video animation ο ηθοποιός Βλαδίμηρος Κυριακίδης. Σκοπός μας δεν είναι να κατανοήσουν επακριβώς οι μικροί θεατές όλο το κείμενο και τα νοήματα του έργου αλλά, με βασικό άξονα το αριστούργημα της κρητικής λογοτεχνίας, τη μουσική και το τραγούδι που διέπουν όλο το έργο και, φυσικά τις διαφορετικές τεχνικές δραματοποίησης επί σκηνής, να μεταφερθούν σε μια, ενδεχομένως, πρωτόγνωρη αλλά μαγική εποχή και ατμόσφαιρα, παίρνοντας ερεθίσματα για μια ιστορία αγάπης, που θα διαβάσουν και θα γνωρίσουν καλύτερα μεγαλώνοντας. Ποιες μουσικές εντάξατε στην παράστασή σας και ποια μουσικά όργανα χρησιμοποιούνται; Είναι τα παιδιά συνηθισμένα σε τέτοια ακούσματα; Στην παράσταση ακούγονται σκοποί και τραγούδια από τη μουσική παράδοση της Κρήτης και όχι μόνο. Ξεκινώντας, θα ακούσουμε ένα υπέροχο ριζίτικο τραγούδι από τα Χανιά. Στη συνέχεια, κρητικούς σκοπούς, όπως ο “Αγκαλιαστός” και το “Ερωτικό”, καντάδες και κοντυλιές από την Ανατολική Κρήτη, τον περίφημο “Συρτό” του Ροδινού, το “Ανάθεμα τον Αίτιο” από τη Μυτιλήνη, την “Κούπα”, τραγούδι που το συναντάμε στην Κάρπαθο και την Ανατολική Κρήτη και τόσες άλλες μελωδίες που παίζονται ζωντανά την ώρα της παράστασης. Την παράσταση συντροφεύει μελωδικά με την φωνή και το σαντούρι της η Αρετή Κετιμέ, ενώ οι μικροί θεατές- ακροατές, εκτός από το σαντούρι, θα γνωρίσουν την κρητική λύρα, το κρητικό λαούτο, το βιολί, το ούτι, τη μαντούρα και άλλα πολλά μουσικά όργανα, που παίζονται από δεξιοτέχνες μουσικούς. Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με την ξεχωριστή Αρετή Κετιμέ. Με την Αρετή συνεργαστήκαμε πρώτη φορά τα περσινά Χριστούγεννα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Όταν αποφάσισα το δεύτερο ανέβασμα του Ερωτόκριτου, στο νου μου ήρθε αμέσως η Αρετή. Μια φρέσκια παρουσία κοντά στο παιδικό κοινό, μια άριστη μουσικός, που, από τη δική της πλευρά, κάνει, περίπου, ό,τι και εγώ. Παντρεύει το παραδοσιακό στοιχείο με τη σύγχρονη αισθητική. Χαίρομαι πολύ για αυτήν τη συνεργασία μας. Η Αρετή είναι ξεχωριστή σαν καλλιτέχνις και σαν άνθρωπος. Τι εικαστικές επιρροές είχατε για την ξεχωριστή αυτή σκηνοθεσία; Στη σκηνή οι ηθοποιοί και οι μουσικοί συναντούν κατασκευές ανθρώπινων διαστάσεων, γιγαντοφιγούρες, μαγικές σκιές, μάσκες και ξεχωριστά σκηνικά και κοστούμια.Η εικαστική ματιά στο έργο έχει σαν βασικό άξονα επιρροές από πίνακες του Ελ Γκρέκο και άλλων σπουδαίων δημιουργών, όπως, για παράδειγμα, του Πικάσο. Τα κοστούμια και οι μάσκες της παράστασης έχουν μια ιδιαίτερη αισθητική. Τι εξυπηρετούν σκηνοθετικά; Προσπάθησα μαζί με την εικαστικό Αγγελική Μπόζου και τους συνεργάτες της να κρατήσουμε την ονειρική ατμόσφαιρα που χρειάζεται το συγκεκριμένο έργο τόσο στα σκηνικά όσο και στα κοστούμια. Έτσι, “κλέψαμε” μικρά κομμάτια από σπουδαίους ζωγράφους και ντύσαμε τους βασικούς χαρακτήρες του έργου με κοστούμια και μάσκες, σαν πίνακες ζωγραφικής. Όλα προσαρμόστηκαν στη λογική των δύο διαστάσεων για να συνάδουν εικαστικά με το στυλιζαρισμένο κομμάτι του θεάτρου σκιών, που έχει πρωτεύοντα ρόλο στην παράσταση. Ό, τι θα δείτε πάνω στη σκηνή είναι χειροποίητο, φτιαγμένο με αγάπη και μεράκι για τους μικρούς θεατές. Σχεδιάζετε κάτι στο άμεσο μέλλον; Εκτός από την περιοδεία μου στα σχολεία της Αττικής με την παράσταση «Ένα σπίτι σκιές» και παραστάσεις για ενήλικο κοινό, που τώρα ετοιμάζω, ο ερχόμενος Δεκέμβριος θα μας βρει με την παράσταση «Ο Καραγκιόζης και το θαύμα των Χριστουγέννων» παρέα με τους μοναδικούς KOMPANIA και τα ανατρεπτικά Ημισκούμπρια στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η παράσταση Ερωτόκριτος, από το Θίασο του Ηλία Καρελλά, παίζεται κάθε Κυριακή στις 11:30 στο Θέατρο Κάππα. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ. Ο Θίασος Ηλία Καρελλά από το 1996 ως και σήμερα δίνει μια ανανεωτική πνοή στο θέατρο για παιδιά και νέους δημιουργώντας πρωτοποριακές παραστάσεις. Μέσα από πολλές παραγωγές σε γνωστά θέατρα της Αθήνας αλλά και περιοδείες ανά την Ελλάδα, έχει αποκτήσει πλέον μια μοναδική ταυτότητα στο χώρο του παιδικού θεάματος. Τον περασμένο χειμώνα, εκτός από την περιοδεία της παράστασης «Φιγούρα Μαγεμένη» και τη «Χιονάτη» στο θέατρο Τριανόν, συμμετείχε στην παράσταση «Μύθοι του Αισώπου» του Δημήτρη Παπαδημητρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση ενώ παρουσίασε τον «Καραγκιόζη Καπετάνιο» σε δώδεκα soldoutπαραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Για περισσότερες πληροφορίες: Θίασος Ηλία Καρελλά www.thiasoskarella.weebly.com Τηλ. / fax: 210 7777 104 & 124 e-mail: ilias_karellas@gmail.com 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ-13 Επόμενο άρθρο TERRANOVA: H EΞΕΛΙΞΗ ΣΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Φαίδρα Παπανικολάου: Απολαμβάνω να εργάζομαι μαζί με τα παιδιά μέσω των τεχνών Πού πήγε το Νησί του Ποτέ-Ποτέ; Καλλιεργώντας στα παιδιά την προσαρμοστικότητα Άννα Κανδαράκη: Ας επιτρέψουμε στον εαυτό μας να δυσκολεύεται ακόμα και τα Χριστούγεννα Δωρομπερδέματα για μικρούς και… αρκετά μεγάλους Φέτος τα Χριστούγεννα, ο Μάνος Μπονάνος λέει τα Κάλαντα Καβάλα σε Καμήλα Μάρω Θεοδωράκη: Να καλλιεργήσουμε την καλοσύνη και την εγκαρδιότητα στα παιδιά μας!