Αρχική ΒΙΒΛΙΟ ΕΝΑ ΚΥΜΑ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΑ

ΕΝΑ ΚΥΜΑ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΑ

από Μαρκέλλα Δήμου

Μάγισσες, σπαθιά, δράκοι και ιππότες ψάχνουν μια θέση στα θρανία. Η Ελένη Γερουλάνου, η Ξένια Π. Παπασταύρου και η Αναστασία Κάλου τις δημιουργούν. Πώς; Συγκεντρώνοντας βιβλία. Βιβλία που θα μεταφέρουν μικρούς και μεγάλους μαθητές σε κόσμους παραμυθένιους. Βιβλία για όλους. Η Ελένη Γερουλάνου μάς μιλά για τους τρόπους που βοηθούν τα βιβλία να φτάσουν τον προορισμό τους.

Ελένη Γερουλάνου,Ξένια Παπασατύρου,Αναστασία Κάλου

Πείτε μας με λίγα λόγια τι είναι το bookwave και ποια ήταν η αφορμή για τη δράση σας; Πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντική η πρόσβαση στην εκπαίδευση και σε πολιτιστικά αγαθά, καθώς εμπεριέχουν αξίες και ανοίγουν ορίζοντες για τα παιδιά – ιδιαίτερα σε μία εποχή κατά την οποία το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων έχει μειωθεί δραστικά και συνεπώς οι γονείς δυσκολεύονται περισσότερο να προσφέρουν τέτοιες ευκαιρίες. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ιδρύσαμε τον Σεπτέμβριο του 2013 την  εθελοντική οργάνωση Library4all. Αφού μελετήσαμε ανάλογες πρωτοβουλίες στην Αμερική και λάβαμε υπόψη τις ανάγκες των ελληνικών σχολείων για βιβλία, οργανώσαμε μία δράση, την οποία ονομάσαμε bookwave. Πρόκειται για μία εθελοντική δράση, με την οποία συγκεντρώνονται βιβλία, καινούργια ή σχεδόν καινούργια, για τον εμπλουτισμό βιβλιοθηκών σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία. Για δεύτερη χρονιά, χορηγός της δράσης είναι το Ίδρυμα Μποδοσάκη και συνδιοργανωτής το Μουσείο Μπενάκη, όπου γίνεται και φέτος η δράση.

Γιατί bookwave; Γιατί μας φαίνεται αδιανόητο να υπάρχουν σχολεία χωρίς βιβλία. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα βιβλία είναι τα μόνα πράγματα που χρειάζονται τα σχολεία. Γνωρίζουμε τις κτηριακές και άλλου είδους ανάγκες τους. Δεν παραγνωρίζουμε όμως τη σημασία των βιβλίων. Οι δάσκαλοι χρειάζονται εκπαιδευτικό υλικό για να μπορούν να κάνουν το καλύτερο μέσα στην τάξη. Επιπλέον, οι έρευνες καταδεικνύουν ότι, εάν ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το διάβασμα, θα αποκτήσουν αναγνωστικές συνήθειες και θα γίνουν καλύτεροι αναγνώστες. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, ακόμη και στην ψηφιακή εποχή που ζούμε.

Ανταποκρίνονται οι φορείς και οι εκπαιδευτικοί στο κάλεσμά σας; Πέρυσι, με το πρώτο bookwave, συγκεντρώσαμε 6.000 βιβλία και βοηθήσαμε 134 σχολεία στην Αττική. Φέτος ζητάμε από εταιρείες, από ιδιώτες και από ιδιωτικά σχολεία να ανταποκριθούν και να προσφέρουν όσο περισσότερα βιβλία μπορούν. Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση είναι ενθαρρυντική, αλλά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για να φτάσουμε τον στόχο μας: ένα κύμα 12.000 βιβλίων για 168 σχολεία.

Πως υποδέχονται τα παιδιά το «κύμα των βιβλίων» που καταλήγει στα σχολεία τους; Οι δάσκαλοι υποδέχονται τα βιβλία με συγκίνηση, ενώ οι μαθητές δείχνουν μεγάλη χαρά. Μας μεταφέρουν ότι νιώθουν ευγνώμονες για αυτήν την υποστήριξη, που τη θεωρούν θεμελιώδη για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιήσουν τα βιβλία μέσα στις σχολικές αίθουσες;  Όπως μας λένε οι ίδιοι οι δάσκαλοι, «το βιβλίο αποτελεί καθημερινό εργαλείο για τη δουλειά μας» και «δεν υπάρχει μέρα που να μη διαβάζουμε ένα μικρό κομμάτι από κάποιο βιβλίο». Πιστεύουν ότι η προσφορά έστω και ενός βιβλίου αποτελεί «μία σημαντική κίνηση για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου σε μία εποχή δραματικής υποχρηματοδότησης των δημοσίων σχολείων, όπου το βιβλίο θεωρείται πλέον πολυτέλεια». Τα βιβλία βρίσκουν τη θέση τους στη βιβλιοθήκη, πρωταγωνιστούν σε δράσεις, τα παιδιά μαθαίνουν να τα ανταλλάσσουν, να τα δανείζονται και να τα χρησιμοποιούν για δημιουργική απασχόληση στην τάξη.

Με ποιους τρόπους μπορούν τα παιδιά να συνδεθούν ουσιαστικά με την ανάγνωση; Γίνεται να την αποσυνδέσουν από κάτι υποχρεωτικό, να καταλάβουν ότι αυτή δεν αποτελεί αυτοσκοπό, αλλά το μέσο που θα τους ταξιδέψει σε κόσμους διαφορετικούς;  Όλα ξεκινούν με την εξοικείωση. Η συνεχής επαφή με το βιβλίο μέσα από ατομική μελέτη, αλλά και συλλογικές δράσεις, συμβάλλει στην καλλιέργεια μιας αναγνωστικής συνήθειας, μέσα από την οποία τα παιδιά ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τον κόσμο.

Και τι γίνεται με τα παιδιά που δεν τους αρέσει να διαβάζουν; Συνδέεται η έλλειψη αυτής της επιθυμίας με τη σχολική αποτυχία; Πώς πρέπει να στέκονται απέναντι σε αυτό γονείς και εκπαιδευτικοί;  Ένα παιδί μπορεί να γνωρίσει και να αγαπήσει ένα παραμύθι, για παράδειγμα, «χωρίς να το καταλάβει». Μπορεί να το απολαύσει ως άκουσμα, να το ζωγραφίσει. Έτσι, με ευφάνταστους τρόπους, το βιβλίο ζωντανεύει και δεν είναι ένα «μονοδιάστατο» κείμενο. Αυτές οι εμπειρίες μπορούν να μεταμορφώσουν την εμπειρία ενός παιδιού και να κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό.

Με ποιον τρόπο μπορεί κάποιος να βοηθήσει τη δράση σας; Για να υποστηρίξει κάποιος ιδιώτης το bookwave 2014, μπορεί να αγοράσει βιβλία από τέσσερα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία. Αυτά τα βρίσκει στο bookwave.gr και από εκεί μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά την αγορά του και να είστε βέβαιοι ότι τα βιβλία –που έχουν επιλεγεί από 24 εκδότες– θα φτάσουν στον προορισμό τους.

Περισσότερα για το Bookwave μπορείτε να δείτε εδώ!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ






Facebook

Newsletter

Συμπληρώστε το email σας για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα του Τaλκ

talcmag.gr ©2023 – All Right Reserved.