ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑΜΟΥΣΙΚΗΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΝΑ ΜΕΤΡΑΣ ΩΣ ΤΟ ΤΡΙΑ -ΜΑ ΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ;- ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΕΥΚΟΛΑ ΜΕΡΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ από Πελιώ Παπαδιά 24 Σεπτεμβρίου, 2019 από Πελιώ Παπαδιά 24 Σεπτεμβρίου, 2019 0 Η Κατερίνα Παπαδάκου που σχεδιάζει και επιμελείται τα μουσικό-εκπαιδευτικά προγράμματα του ΙΑΝΟΥ πιστεύει ότι η φαντασία και το χιούμορ είναι στοιχεία που βοηθούν ώστε να έρθουν τα παιδιά κοντά στη κλασική μουσική. Υπάρχουν κομμάτια που μοιάζουν με μουσικά σάντουιτς, συμφωνίες που μοιάζουν με πίτσες, τούρτες που είναι μουσικά βραβεία και μη ξεχάσω τα κρουασάν… Τα κρουασάν ταιριάζουν με τον Μότσαρτ. Επίσης, αν ξέρεις να μετράς ως το τρία – μα ποιος δε ξέρει; – μπορείς να καταλάβεις κάποια κομμάτια… εύκολα, μας λέει. Και συμπληρώνει ότι υπάρχουν κομμάτια κλασικής μουσικής που μπορούν να γίνουν περιπέτειες με χαρακτήρες, κίνηση και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η musicArte ακούει, αισθάνεται, φαντάζεται κι ύστερα μοιράζεται με τους φίλους της ότι έχει φανταστεί, λέει η Κατερίνα Παπαδάκου. Και συνεχίζει: Το 2014 άρχισε η συνεργασία μας με τον ΙΑΝΟ. Από τότε έχω σχεδιάσει περίπου 50 διαφορετικά μουσικά-εκπαιδευτικά προγράμματα. Ο ενθουσιασμός για την προετοιμασία είναι πάντα… ίδιος, βέβαια υπάρχει και η σκέψη:”Πώς θα υποδεχτούν τα παιδιά το καινούριο πρόγραμμα, θα τους αρέσει, θα κεντρίσει τη φαντασία τους, θα το ευχαριστηθούν;” Τα προγράμματα σας ασχολούνται με τη κλασική μουσική. Γιατί όχι με κάποιο άλλο είδος; Αφ’ ενός επειδή οι σπουδές, τα ενδιαφέροντα και η παιδαγωγική εμπειρία μου αφορούν στη κλασική μουσική κι αφετέρου επειδή η κλασική μουσική με την πλούσια μουσική παράδοση και την ενιαία ιστορική ανάπτυξη που έχει αναπτύσσει και οργανώνει τη σκέψη. Επίσης πολλά έργα της είναι αριστουργήματα που συγκινούν και προκαλούν συναισθήματα ακόμη και σε ανθρώπους που δεν τους ενδιαφέρει η κλασική μουσική ή που δεν θα επέλεγαν να ακούσουν αυτό το είδος. Τέλος, πέρα από την εποχή του έργου που προσεγγίζουμε κάθε φορά με τα παιδιά, η κλασική μουσική περιέχει βαθιές ανθρώπινες αξίες που επειδή είναι πάντα επίκαιρες μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία για ευκολότερη προσέγγιση. Πώς γίνεται η προετοιμασία ενός προγράμματος; Ξεκινώ από το γνωστό, το οικείο και το απλό και προχωρώ με σταθερά βήματα στο άγνωστο, το σύνθετο κι αυτό που θα εξερευνήσουμε. Ύστερα κάνω κάποια έρευνα με μέθοδο αφιερώνοντας χρόνο και χρησιμοποιώντας τις γνώσεις μου, αλλά και την εμπειρία μου στη διδασκαλία. Μετά βρισκόμαστε με την υπόλοιπη ομάδα και αποφασίζουμε τι θα κεντρίσει το ενδιαφέρον των παιδιών και με ποιο τρόπο η παρουσίαση θα προκαλέσει την συμμετοχή τους. Αναζητούμε το χιούμορ, τις αντιθέσεις, το λαϊκό τραγούδι, το χορό στη μουσική που θα μοιραστούμε με τα παιδιά. Το τι θα πούμε στα παιδιά είναι συνδεδεμένο μ’ αυτό που θέλουν και κυρίως μ’ αυτό που είναι έτοιμα να ακούσουν. Το χιούμορ και η φαντασία έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Έχουμε φάει πίτσα για να δείξουμε τα μέρη της συμφωνίας, μήλα στον Γουλιέλμο Τέλλο του Ροσσίνι, σάντουιτς για να γνωρίσουμε τη φόρμα του μενουέτου. Έχουμε χορέψει βαλς, μενουέτο, dargason και στην καλοκαιρινή μας εκδήλωση… συρτάκι. Τα προγράμματά μας απευθύνονται σε παιδιά του Δημοτικού, αλλά συχνά έρχονται και παιδιά μικρότερα. Επίσης, παιδιά σχολείων και νηπιαγωγείων. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά συνοδεύονται από τους γονείς τους ή τους δασκάλους τους. Παιδιά και μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι συμμετέχουν ενεργά και ταυτίζονται. Απολαμβάνουμε όλοι μαζί τη μουσική και μοιραζόμαστε χαρούμενες εμπειρίες γνώσης και ευχαρίστησης” Μιλήστε μας για το φετινό μουσικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Μπαχ και δύο φίλοι… κλασικοί». Τι θα παρουσιάσετε το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου. Το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου θα γίνει η παρουσίαση του φετινού προγράμματος. Θα ακούσουμε μουσική, θα τραγουδήσουμε, θα παίξουμε και θα απολαύσουμε με κάθε τρόπο τη μουσική τριών εμβληματικών συνθετών της Ευρωπαϊκής μουσικής: του Μπαχ, και των δύο κλασικών φίλων του: του Μότσαρτ και του Μπετόβεν. Οι φίλοι της musicArte που θα παρακολουθήσουν το πρόγραμμα θα μεταφερθούν στο μπαρόκ και την κλασική εποχή, θα μάθουν για όργανα εποχής, παλαιές φόρμες, μουσικούς όρους και άλλα πολλά…. Ποια είναι η επιδίωξη των μουσικών-εκπαιδευτικών προγραμμάτων της musicArte που παρουσιάζετε στον ΙΑΝΟ; Αφ’ ενός επιθυμούμε η προσέγγιση της κλασικής μουσικής να αποτελεί μια χαρούμενη εμπειρία για τα παιδιά κι αφ’ ετέρου ελπίζουμε να υπάρξουν πολλοί συνειδητοποιημένοι, ταλαντούχοι ακροατές που θα αναζητήσουν-πιθανά τη μουσική εκπαίδευση. Ποιος είναι ταλαντούχος και συνειδητοποιημένος ακροατής; Συνειδητοποιημένος και ταλαντούχος ακροατής είναι εκείνος που γνωρίζει όλα όσα αφορούν στη μουσική που ακούει: ρυθμό, αρμονίες, υφή, επαναλήψεις, αναλογίες, χρονική στιγμή που δημιουργήθηκε το έργο κι όλα αυτά του δημιουργούν, ευεξία, χαρά, ψυχική ανάταση και διάθεση για δημιουργία. Κλείνοντας, θυμάστε κάποια αντίδραση παιδιού ή κάτι που σας έχει πει ή γράψει σε κάποιο πρόγραμμα και θα θέλατε να μοιραστείτε με μας. Όλες οι μουσικές εμπειρίες που έχω μοιραστεί μαζί τους είναι υπέροχες και ξεχωριστές γιατί η συναναστροφή με τα παιδιά είναι πηγή χαράς, ευτυχίας και γνώσης. Θα ήθελα όμως να μοιραστώ μαζί σας ένα email που μας είχε στείλει πριν τρία χρόνια μια αγαπημένη μικρή μας φίλη που παρακολουθεί τα εργαστήρια μας. Το παιδί είχε παρακολουθήσει το πρόγραμμα που αφορούσε στο Μπετόβεν και κατάφερε μέσα σε λίγες γραμμές με τη βοήθεια της μητέρας της που παρακολουθεί κι εκείνη το πρόγραμμα να το μεταφέρει επιγραμματικά (περνώντας μέσα από τις συμφωνίες του και μερικά δημοφιλή έργα του) αλλά και να μοιραστεί την αίσθηση που της άφησε η μουσική του. Θα ήθελα να σας το πω ακριβώς όπως μας το έστειλε. Για όσους γνωρίζουν το έργο του Μπετόβεν καταλαβαίνουν ότι η μικρή μας φίλη μιλάει για την έκτη συμφωνία, την ένατη, την σονάτα ”υπό το σεληνόφως”, για τα μέρη της συμφωνίας και για τον ρόλο του διευθυντή ορχήστρας «Μαζί σου έμαθα (εννοεί τον Μπετόβεν) ότι η ζωή είναι ένας “ύμνος στη χαρά”, κατεβήκαμε στο ποταμάκι να παίξουμε, να ακούσουμε τα πουλιά, πριν τη καταιγίδα. Ονειρευτήκαμε στο φεγγαρόφωτο κι είπαμε “καληνύχτα”. Αλλά κι όταν τρώμε πίτσα “χέρια απλώνω και μετρώ, εν δυο, εν δυο, σαν μαέστρος που είμαι γω”. Περάσαμε πρωινά Σαββάτου μαζί γεμάτα μουσική, χαρά, τραγούδι και χορό που θα τα θυμάμαι για όλη μου του ζωή.» Κι όταν τη ρωτήσαμε τι θα ζητούσε από τον Μπετόβεν μας είπε «να γράψει κι άλλες συμφωνίες» Σας ευχαριστώ και σας περιμένω στις 28 Σεπτεμβρίου 2019, στις 12:00 στον ΙΑΝΟ. IANOSmusicArteεκπαιδευτικά προγράμματαΚατερίνα Παπαδάκουκλασική μουσικήμουσικήπαιδικός IANOS 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο O ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ: ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΧΥΤΗΡΙΟ Επόμενο άρθρο Ο ΟΥΡΑΝΕΝΙΟΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΖΗΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Buba Kids Sunday Events κάθε Κυριακή στο Buba Bistrot Exotique «Ανακαλύπτοντας τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας»: Το επιτυχημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μεγάρου γίνεται προσβάσιμο σε παιδιά με οπτική ή/και νευροαναπτυξιακή αναπηρία Καβαλλερία ρουστικάνα & Παλιάτσοι, των Πιέτρο Μασκάνι και Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο, στην Ε.Λ.Σ Φαίδρα Παπανικολάου: Απολαμβάνω να εργάζομαι μαζί με τα παιδιά μέσω των τεχνών Πού πήγε το Νησί του Ποτέ-Ποτέ; Καλλιεργώντας στα παιδιά την προσαρμοστικότητα Άννα Κανδαράκη: Ας επιτρέψουμε στον εαυτό μας να δυσκολεύεται ακόμα και τα Χριστούγεννα