HOTΘΕΑΤΡΟ Είδαμε την παράσταση “Νεφέλες” στο θέατρο Μπέλλος από Κατερίνα Βαρδακαστάνη 1 Νοεμβρίου, 2023 από Κατερίνα Βαρδακαστάνη 1 Νοεμβρίου, 2023 0 Την Κυριακή 15 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Μπέλλος η πρεμιέρα της θεατρικής παράστασης «Νεφέλες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Μια ελεύθερη σύγχρονη διασκευή της αρχαίας κωμωδίας, για παιδιά και εφήβους και για όσους νιώθουν παιδιά, από την ομάδα The Young Quill, σε μετάφραση Κωνσταντίνου Ζωγράφου. ΣΤΡΕΨΙΑΔΗΣ Το έργο Η κωμωδία των Νεφελών παρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 423 π.Χ., και απέσπασε το τρίτο βραβείο. Ο Αριστοφάνης, επειδή πίστευε ότι οι Νεφέλες είναι ένα από τα καλύτερα έργα του, τις διόρθωσε ριζικά με σκοπό να τις ξαναδιδάξει στο κοινό (420 π.Χ.) Έτσι οι Νεφέλες που σώζονται σήμερα είναι η δεύτερη εκδοχή της κωμωδίας. Ο Αριστοφάνης, μέσα από τα προσωπικά του βιώματα που ταυτίζονται με την παρακμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, γράφει και σατιρίζει τις «νέες ιδέες» του Σωκράτη και των Σοφιστών και με τη ρηξικέλευθη πένα του αμφισβητεί τη νέα τάξη πραγμάτων. Μέσα στα σύννεφα, στις «Νεφέλες», τοποθετεί τις ιδέες της φιλοσοφίας και τις διακωμωδεί. Κατά τον Σωκράτη, οι «Νεφέλες» ήταν οι θεές που μαζί με το Χάος και τη Γλώσσα αντικαθιστούσαν τους θεούς της πόλης.Η ελεύθερη σύγχρονη διασκευή της αρχαίας κωμωδίας από την ομάδα The Young Quill παρουσιάζει τον κεντρικό ήρωα Στρεψιάδη να είναι απελπισμένος καθώς πνίγεται στα χρέη και τον κυνηγούν οι δανειστές του. Αν και έχει εναποθέσει τις ελπίδες του στον γιο του Φειδιππίδη, περιμένοντας ότι θα σπουδάσει και θα τον βοηθήσει, εκείνος το αρνείται πεισματικά και ασχολείται μόνο με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ξοδεύοντας αλόγιστα τα χρήματα του πατέρα του προκειμένου να αγοράζει likes και followers. ΦΕΙΔΙΠΠΙΔΗΣ Τότε ο Στρεψιάδης με την παρότρυνση του επιστάτη του, Εμπεδοκλή, ξεκινάει ο ίδιος τη φοίτησή του στην πολυσυζητημένη σχολή του Σωκράτη. Πιστεύει πως μαθαίνοντας την τέχνη της διπλωματίας και της εξαπάτησης θα μπορέσει να παραπλανήσει τους δανειστές του και θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα της καθημερινής του επιβίωσης. Ωστόσο, αποβάλλεται από τη σχολή, ως ανεπίδεκτος μαθήσεως. Τότε, ο γιος του ο Φειδιππίδης, για να τον βοηθήσει να βγει από τη μεγάλη του στενοχώρια, αποφασίζει να πάει ο ίδιος στη σχολή του Σωκράτη. Πολύ σύντομα, αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για έναν χώρο ουσιαστικής παιδείας και καλλιέργειας. Με την αποφοίτηση του, έχει μάθει όλα όσα δεν περίμενε και δεν μπόρεσε ο Στρεψιάδης. Ο «γνωστικός» γιος τότε, όχι μόνο δεν τον βοηθάει να παραπλανήσει τους δανειστές του, αλλά γίνεται δίκαιος και με πίστη σε υψηλές αξίες και ιδανικά. ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ Η παράσταση Η παράσταση Νεφέλες του Αριστοφάνη, σε ελεύθερη διασκευή του Κωνσταντίνου Ζωγράφου και της Αικατερίνης Παπαγεωργίου, η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία, μεταφέρει, στα παιδιά και στους εφήβους ατόφιο τον αριστοφανικό λόγο τόσο στη δομή του έργου όσο και στις έννοιες που ο συγγραφέας τοποθετεί ως κεντρικό άξονα στην υπόθεση. Η σύγχρονη ματιά και ανάγνωση σε αρχαία κείμενα κλασικής λογοτεχνίας, που από μόνα τους φέρουν τη φόρτιση του χρόνου και της δύσκολης μεταφοράς στο σήμερα, επιβάλλεται να γίνεται με σεβασμό και ξεκάθαρη πρόθεση. Στην παράσταση της ομάδας The Young Quill ο θεατής απολαμβάνει όλο το εύρος του πρωτότυπου κειμένου, χωρίς να χάνει ούτε από την ουσία των μηνυμάτων του Αριστοφάνη ούτε από την κωμικότητα των προσώπων και των διαχρονικών καταστάσεων. Η παράσταση προσφέρει μια απολαυστικά διαφορετική προσέγγιση, εμποτισμένη με σύγχρονα θέματα και παθογένειες. ΣΩΚΡΑΤΗΣ Η σκηνοθετική προσέγγιση της Αικατερίνης Παπαγεωργίου στο σύγχρονο σκηνικό περιβάλλον, και χάρη στα κοστούμια της Ειρήνης Γεωργακίλα, αναδεικνύει τους έξυπνους και γρήγορους διαλόγους των ηρώων και δημιουργεί την «ελευθερία» που χρειάζεται επί σκηνής ο αριστοφανικός λόγος για να λειτουργήσει μέσω και του αυτοσχεδιασμού των ηθοποιών αλλά και της επικοινωνίας με το κοινό. Ο Νίκος Γιαλελής ως Στρεψιάδης ζωντανεύει επί σκηνής, με τον πλέον απολαυστικό τρόπο, τον σύγχρονο Έλληνα οικογενειάρχη που, απελπισμένος από τα χρέη και τα προβλήματα, προσπαθεί να βρει τρόπο να τα αποφύγει.Ο Γιώργος Κουμούτσος, στο ρόλο του Φειδιππίδη, υποδύεται εξαιρετικά το παιδί που ορίζει το σημερινό γίγνεσθαι των social media. Ο Γιώργος Μαρτίνος, στο ρόλο του Εμπεδοκλή, σε κάθε ατάκα του ή παύση του προσφέρει απλόχερα γέλιο και ο Τρύφωνας Ζάχαρης ως Σωκράτης μαζί με τον μαθητή του, που υποδύεται ο Μιχάλης Κατσούδας, δημιουργούν ένα καυστικό σοφιστικό σύμπαν, κόντρα στα στερεότυπα και εναρμονισμένο με το αριστοφανικό πνεύμα. ΜΑΘΗΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗ Οι Νεφέλες, Στεφανία Ζώρα και Αφροδίτη Κατσαρού, δίνουν άλλο «αέρα» στην παράσταση, με τις χορογραφίες της Χρυσηίδας Λιατζιβίρη, και με τις υπέροχες φωνές τους ερμηνεύουν τα τραγούδια σε σύνθεση της Σίσσυς Βλαχογιάννη. Ξεχωρίζει ιδιαίτερα η σκηνή του μονολόγου περί δικαίου του νεαρού Φειδιππίδη, με τους φωτισμούς του Κωστή Μουσικού, και για την άψογη τεχνική της, αλλά και ως εξαιρετικό σκηνοθετικό εύρημα να παρουσιαστεί ως σκηνή του θεάτρου της Commedia del Arte και να καταφέρει να φτάσουν στο νεαρό κοινό δύσκολες φιλοσοφικές έννοιες και αλήθειες.