ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΓΚΙΝΗΣΕ Η ΜΠΟΕΜ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ από Τaλκ 10 Δεκεμβρίου, 2017 από Τaλκ 10 Δεκεμβρίου, 2017 0 Σε κλίμα ενθουσιασμού πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα της Μποέμ του Πουτσίνι στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2017. Με την Μποέμ ξεκινά το αφιέρωμα της ΕΛΣ στον Στέφανο Λαζαρίδη. Η σύγχρονη, αιχμηρή ματιά του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη Γκρέιαμ Βικ, πάνω στο αριστούργημα του Πουτσίνι προκάλεσε συγκίνηση αλλά και ενθουσιασμό στο κοινό που χειροκρότησε θερμά όλους τους συντελεστές. Ο Βικ μετέφερε τη δράση του έργου από το Παρίσι του 19ου αιώνα στην Αθήνα του 21ου, δημιουργώντας μια υψηλής έντασης παράσταση. Στο ιδιαίτερο αποτέλεσμα συνέβαλαν τα σκηνικά και τα κοστούμια του Ρίτσαρντ Χάντσον και οι φωτισμοί του Τζουζέππε ντι Ιόριο. Η Μυρτώ Παπαθανασίου στο ντεμπούτο της στον ρόλο της Μιμής ξεχώρισε με τη σκηνική και τη φωνητική της ερμηνεία. Οι πρωταγωνιστές Γιάννης Χριστόπουλος, Διονύσης Σούρμπης, Ευμορφία Μεταξάκη, Γιάννης Σελητσανιώτης, Όλεγκ Μπουνταράτσκι εντυπωσίασαν με την ευαισθησία και τη δύναμη της ερμηνείας τους. Μαζί τους, σε εξαιρετική φόρμα, η Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τον Αγαθάγγελο Γεωργακάτο, η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ υπό την Κωνσταντίνα Πιτσιάκου και φυσικά η Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Ηλία Βουδούρη. Επόμενες παραστάσεις: 13, 17, 20, 24, 27, 30/12 & 3, 5/01. Απομένουν ελάχιστα εισιτήρια για όλες τις παραστάσεις. Ένα διαχρονικό αριστούργημα του οπερατικού ρεπερτορίου, η Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι έρχεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή, μέσα από την σύγχρονη και αιχμηρή ματιά του διάσημου Βρετανού σκηνοθέτη της όπερας, Γκρέιαμ Βικ. Από τις 7 Δεκεμβρίου 2017 και για 10 παραστάσεις έως τις 5 Ιανουαρίου 2018, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του αφιερώματος της ΕΛΣ στον Στέφανο Λαζαρίδη. Δεν είναι λίγοι οι φίλοι του λυρικού θεάτρου που θεωρούν την Μποέμ ως την απόλυτη όπερα, μια και συνδυάζει μοναδική μελωδική μουσική, μια σπαρακτική ιστορία, καθημερινούς χαρακτήρες και έντονα συναισθήματα. Ο Πουτσίνι με τη μουσική του περιγράφει, μεταφέροντας με τρόπο συγκλονιστικό στον θεατή, όλη την παλέτα των συναισθημάτων: την ανεμελιά, τη χαρά, τον μεγάλο έρωτα, την απόγνωση. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και στη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο Χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως το θάνατό της από φυματίωση. Η Μποέμ βασίζεται στη νουβέλα Σκηνές απ’ την μποέμικη ζωή (1845/8, 1851) του Ανρί Μυρζέρ και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1896 στο Βασιλικό Θέατρο του Τορίνου υπό τη διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι. Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέβασε για πρώτη φορά την Μποέμ τον Απρίλιο του 1948 σε μουσική διεύθυνση Αντίοχου Ευαγγελάτου. Το 2007 ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Στέφανος Λαζαρίδης ανέθεσε στον διάσημο Βρετανό σκηνοθέτη Γκρέιαμ Βικ να σκηνοθετήσει μια νέα παραγωγή της Μποέμ για την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ο Βικ, “ο άνθρωπος που έσωσε την όπερα στην Βρετανία“, όπως τον έχει χαρακτηρίσει η βρετανική εφημερίδα Telegraph, μετέφερε τη δράση του έργου από το Παρίσι του 19ου αιώνα στην Αθήνα του 21ου, δημιουργώντας μια παράσταση ορόσημο για το ελληνικό λυρικό θέατρο. Η σπουδαία αυτή παραγωγή της Μποέμ θα παρουσιαστεί για 10 παραστάσεις μέσα στην περίοδο των Χριστουγέννων στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του αφιερώματος της ΕΛΣ στον Στέφανο Λαζαρίδη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Ρίτσαρντ Χάντσον, ενώ τους φωτισμούς ο Τζουζέππε ντι Ιόριο. “Επιχειρήσαμε να ξεδιπλώσουμε την ουσία του έργου, ώστε να υπάρχει κάτι το οικουμενικό που θα ταιριάζει σε κάθε εποχή. Όχι τόσο ως διαχρονικότητα όσο ως διαπίστωση ότι η ανθρωπότητα δεν αλλάζει ποτέ· ο θάνατος θα είναι πάντα θάνατος, η φτώχεια θα είναι φτώχεια και οι φοιτητές θα είναι φοιτητές”, αναφέρει ο Βικ, στο σημείωμά του. Άλλωστε τα πρόσωπα της παρέας των τεσσάρων επίδοξων νεαρών καλλιτεχνών και της συντροφιάς τους είναι αναγνωρίσιμα στον καθένα. Τα προβλήματα, οι έγνοιες και τα αστεία τους, καθημερινά τότε, παραμένουν καθημερινά και σήμερα. Ο άτυχος έρωτας του Ροντόλφο για τη Μιμή αποκτά απρόσμενα τραγική διάσταση, καθώς η ιστορία τους θα μπορούσε να διαδραματίζεται στο διπλανό διαμέρισμα, ανάμεσά μας. Από τη Σκάλα του Μιλάνου, τη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, από την Όπερα του Παρισιού, την Εθνική Όπερα της Αγγλίας και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, από το Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, την Όπερα του Βερολίνου, το Μπολσόι και το Μαριίνσκι έως τις παλιές αποθήκες και τα εργοστάσια του Μπέρμινχαμ, ο Γκρέιαμ Βικ είναι ένας σκηνοθέτης που ξέρει να τολμά, να πειραματίζεται και να καταρρίπτει δημιουργικά τα κλισέ που συνοδεύουν παραδοσιακά την τέχνη της όπερας. Παράλληλα με την εντυπωσιακή του πορεία στα κορυφαία λυρικά θέατρα του κόσμου, με σπουδαίες παραστάσεις και πληθώρα βραβεύσεων και συνεργασιών με super star μαέστρους, όπως, μεταξύ άλλων, οι Μούτι, Μέτα, Γκέργκειφ, Ληβάιν, o Βικ δημιούργησε το 1987 την Όπερα του Μπέρμινχαμ με στόχο να ανοίξει την τέχνη της όπερας σε νέα κοινά. Στο Μπέρμινχαμ, στην όπερα του οποίου παραμένει καλλιτεχνικός διευθυντής έως σήμερα, κατάφερε να δημιουργήσει παραστάσεις-γεγονότα σε αποθήκες, εργοστάσια, χώρους ροκ συναυλιών με τεράστια συμμετοχή από τους κατοίκους της πόλης, οι οποίοι για πρώτη φορά συμμετείχαν, αλλά και είδαν παραστάσεις όπερας. Ο ίδιος συνηθίζει να λέει: “Δεν χρειάζεται να είσαι μορφωμένος για να αισθανθείς, να κινητοποιηθείς και να ενθουσιαστείς από την όπερα. Αρκεί να την αφήσεις να σε συνεπάρει χωρίς να σκεφτείς τίποτα“. Σε κριτική του για τον Οθέλλο της Όπερας του Μπέρμινχαμ ο Guardian έγραψε: “Μιλάμε για συναρπαστικό θέατρο. Και είναι εντυπωσιακό που τα αρχικά της όπερας του Μπέρμινχαμ είναι τα ίδια με την Εταιρία Οξυγόνου της Βρετανίας: είναι το καύσιμο στο μυαλό και στους πνεύμονες της όπερας“. Για την αναβίωση της Μποέμ στις νέες εγκαταστάσεις της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, 10 χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα ο Βικ αναφέρει: “Αυτό που καθιστά τις παραγωγές σύγχρονες είναι οι αξίες τους και όχι η εγγραφή τους σε χώρο και χρόνο. Από αυτή την άποψη, οι αξίες δεν έχουν αλλάξει στην Αθήνα, παρά την πάροδο και την προσθήκη δέκα χρόνων στην ιστορία της. Φυσικά η αναβίωση μιας όπερας αποτελεί πάντα μια δημιουργική και πολύπλευρη διαδικασία. Μία καθοριστική αλλαγή είναι οι δύο νέες διανομές που θα ερμηνεύσουν τους ρόλους· οι προσωπικότητες των καλλιτεχνών αποτελούν πάντα βαρόμετρο στο ανέβασμα μιας παραγωγής”. Στην Μποέμ συμμετέχουν δύο εξαιρετικές διανομές Ελλήνων και ξένων πρωταγωνιστών. Στην πρώτη συναντούμε καταξιωμένους τραγουδιστές, ενώ στην δεύτερη νέους και ανερχόμενους. Στον ρόλο της Μιμής κάνει το ντεμπούτο της η σπουδαία Ελληνίδα υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία έχει διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία στις μεγαλύτερες όπερες του πλανήτη. Η προηγούμενη της συμμετοχή στην Μποέμ ήταν στην Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, όπου ερμήνευσε τον ρόλο της Μουζέττας. Στη δεύτερη διανομή τον ρόλο θα ερμηνεύσει η ανερχόμενη υψίφωνος Άννα Στυλιανάκη. Τον ρόλο του Ροντόλφο μοιράζονται οι τενόροι Γιάννης Χριστόπουλος και Άγγελος Σαμαρτζής, ενώ του Μαρτσέλλο οι βαρύτονοι Διονύσης Σούρμπης και Γιώργος Ιατρού. Την Μουζέττα ερμηνεύουν οι Ευμορφία Μεταξάκη και Μαρία Παλάσκα, ενώ τον Κολλίνε οι Όλεγκ Μπουνταράτσκι και Γκλεμπ Περυάζεφ. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνουν οι αρχιμουσικοί Ηλίας Βουδούρης και Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, την Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Εικόνα 1η / Παρίσι, παραμονή Χριστουγέννων. Ο ποιητής Ροντόλφο και ο ζωγράφος Μαρτσέλλο, φτωχοί καλλιτέχνες, εργάζονται στην κρύα σοφίτα τους. Τους επισκέπτονται δυο φίλοι, ο φιλόσοφος Κολλίνε και ο μουσικός Σωνάρ. Η παρέα αποφασίζει να περάσει το βράδυ στο καφέ Μομύς. Και οι τέσσερις αποφεύγουν το σπιτονοικοκύρη, που εμφανίζεται αναπάντεχα, και ξεκινούν. Μόνον ο Ροντόλφο μένει για λίγο πίσω, προκειμένου να ολοκληρώσει το γραπτό του. Κάποιος χτυπά την πόρτα. Εμφανίζεται η Μιμή, μια ράφτρα, που ζητά φωτιά για να ανάψει το κερί της, που έχει σβήσει. Η φλόγα που της προσφέρει ο Ροντόλφο πυροδοτεί κι έναν κεραυνοβόλο έρωτα, που διακόπτεται από τις φωνές των συντρόφων του, που τον καλούν να τους ακολουθήσει. Εικόνα 2η / Ο Ροντόλφο και η Μιμή συναντούν την παρέα στο καφέ Μομύς, στη γεμάτη ζωή παρισινή γειτονιά Καρτιέ Λατέν. Μικρή ταραχή προκαλεί η είσοδος της Μουζέττας, πρώην ερωμένης του Μαρτσέλλο, που συνοδεύεται από καινούριο, εύπορο θαυμαστή. Δεν αργεί να ξεφορτωθεί τον πλούσιο άντρα, για να πέσει ξανά στην αγκαλιά του Μαρτσέλλο. Όταν φτάνει ο λογαριασμός για όσα έχουν καταναλώσει, η ανέμελη συντροφιά το σκάει και αφήνει τον εύπορο θαυμαστή της Μουζέττας να πληρώσει. Εικόνα 3η / Ξημερώματα, ένα κρύο πρωινό του Φεβρουαρίου έξω από μια ταβέρνα στα όρια της πόλης. Η Μιμή εισέρχεται αναζητώντας τον Μαρτσέλλο. Βήχει αφόρητα και του αφηγείται ότι ο Ροντόλφο ζηλεύει παθολογικά. Βλέποντάς τον να πλησιάζει, η Μιμή αποτραβιέται θέλοντας να αποφύγει μια σύγκρουση μαζί του. Τον ακούει να εξηγεί στον Μαρτσέλλο πως οι σκηνές ζηλοτυπίας δεν κρύβουν παρά την ανησυχία του για την κατάσταση της υγείας της. Ο έντονος βήχας προδίδει την κρυμμένη Μιμή, ενώ το γέλιο της Μουζέττας παρασύρει τον Μαρτσέλλο πάλι μέσα στην ταβέρνα. εξομολογούμενοι μία ακόμη φορά τον έρωτά τους, η Μιμή και ο Ροντόλφο αποφασίζουν να μείνουν μαζί έως την άνοιξη, ενώ η Μουζέττα και ο Μαρτσέλλο βγαίνουν από την ταβέρνα καβγαδίζοντας έντονα. Εικόνα 4η / Στη σοφίτα της μποέμικης συντροφιάς, ο Ροντόλφο και ο Μαρτσέλλο συζητούν για τη Μιμή και τη Μουζέττα. Καταφτάνουν ο Κολλίνε και ο Σωνάρ. Οι τέσσερις φίλοι αρχίζουν τα παιχνίδια και τους αστεϊσμούς, ώσπου εισέρχεται έντρομη η Μουζέττα. Τους αναγγέλλει ότι η Μιμή είναι βαριά άρρωστη. Τη βοηθούν να περάσει μέσα και αποφασίζουν να πουλήσουν τα υπάρχοντά τους ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα και να καλέσουν ένα γιατρό. Μόνοι, ο Ροντόλφο και η Μιμή θυμούνται την πρώτη τους συνάντηση. Όταν επιστρέφουν οι υπόλοιποι, η Μιμή λιποθυμά. Ο Σωνάρ διαπιστώνει ότι δεν πρόκειται να ξυπνήσει από το γαλήνιο ύπνο της και ο Ροντόλφο ξεσπά. Τζάκομο Πουτσίνι: Μποέμ 7, 8, 13, 17, 20, 24, 27, 30 Δεκεμβρίου 2017 & 3, 5 Ιανουαρίου 2018 Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Ώρα έναρξης: 20.00 Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης (7, 8, 13, 17, 20/12), Βλαδίμηρος Συμεωνίδης (24, 27, 30/12 & 3, 5/1) Σκηνοθεσία Γκρέιαμ Βικ Σκηνικά-κοστούμια Ρίτσαρντ Χάντσον / Φωτισμοί Τζουζέππε ντι Ιόριο Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου Μιμή: Μυρτώ Παπαθανασίου (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Άννα Στυλιανάκη (8, 13, 20, 24, 27/12) Ροντόλφο: Γιάννης Χριστόπουλος (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Άγγελος Σαμαρτζής (8, 13, 20, 24, 27/12) Μαρτσέλλο: Διονύσης Σούρμπης (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Γιώργος Ιατρού (8, 13, 20, 24, 27/12) Μουζέττα: Ευμορφία Μεταξάκη (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Μαρία Παλάσκα (8, 13, 20, 24, 27/12) Σωνάρ: Γιάννης Σελητσανιώτης (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Νίκος Κοτενίδης (8, 13, 20, 24, 27/12) Κολλίνε: Όλεγκ Μπουνταράτσκι (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Γκλεμπ Περυάζεφ (8, 13, 20, 24, 27/12) Μπενουά: Παύλος Μαρόπουλος (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Μιχάλης Κατσούλης (8, 13, 20, 24, 27/12) Αλτσιντόρο: Κωστής Ρασιδάκις (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Γιάννης Γιαννίσης (8, 13, 20, 24, 27/12) Παρπινιόλ: Παναγιώτης Πρίφτης (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Διονύσης Μελογιαννίδης (8, 13, 20, 24, 27/12) Λοχίας: Χρήστος Λάζος (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Αλέξανδρος Λούτας (8, 13, 20, 24, 27/12) Tελωνειακός: Παύλος Σαμψάκης (7, 17, 30/12 & 3, 5/1) Μαξίμ Κλονόφσκυ (8, 13, 20, 24, 27/12) Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία, την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 30, 40, 45, 60 ευρώ Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ Προπώληση εισιτηρίων: ΤΑΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΣ ΣΤΟ ΚΠΙΣΝ – Τ. 2130885700 (Καθημερινά 09.00-21.00) ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ PUBLIC & http://tickets.public.gr/ www.ticketservices.gr www.nationalopera.gr Εθνική Λυρική ΣκηνήΚέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος ΝιάρχοςΜποέμόπερα 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΓΙΑΤΙ! ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΕ ΧΟΡΟ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ Επόμενο άρθρο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΠΠΟΥ ΣΤΟΝ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΗ ΣΤΟΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ «Ανακαλύπτοντας τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας»: Το επιτυχημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μεγάρου γίνεται προσβάσιμο σε παιδιά με οπτική ή/και νευροαναπτυξιακή αναπηρία Καβαλλερία ρουστικάνα & Παλιάτσοι, των Πιέτρο Μασκάνι και Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο, στην Ε.Λ.Σ Έζησε μόνο για την τέχνη: Συστήνοντας στα παιδιά τη Μαρία Κάλλας Το ντοκιμαντέρ “Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας” ξεκινά το ταξίδι του στην ΕΛΣ «Τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στη Νέα Υόρκη» από τoν Ηλία Καρελλά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ΕΛΣ: Μία επιπλέον παράσταση για την Μποέμ του Πουτσίνι λόγω εξάντλησης των εισιτηρίων