Αρχική HOT ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ/ΕΜΨΥΧΩΣΗ ΟΜΑΔΑΣ- ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ “ΡΟΔΑΚΙΝΟ”

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ/ΕΜΨΥΧΩΣΗ ΟΜΑΔΑΣ- ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ “ΡΟΔΑΚΙΝΟ”

από Πελιώ Παπαδιά

Το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο το 2019, ξεκίνησε την εφαρμογή του Διετούς Εκπαιδευτικού Προγράμματος “Παιδαγωγική μέσω Τέχνης/Εμψύχωση ομάδας-Συστημική Προσέγγιση”, ως ερευνητική εκπαιδευτική δράση με στόχο την αναζήτησή απαντήσεων επάνω σε θέματα που  αφορούν στο συνδυασμό Τέχνης και Επιστήμης σε ένα απελευθερωτικό συμπεριληπτικό πλαίσιο προσέγγισης της Παιδαγωγικής.

Η παιδαγωγός Κατερίνα Ανωγιαννάκη, υπεύθυνη σχεδιασμού του προγράμματος, με εμπειρία στο συντονισμό ομάδων παιδιών και ενηλίκων, ενδιαφερόταν να διαμορφώσει  μια εκπαίδευση ενηλίκων που θα συνδυάζει τις επιστήμες της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας και θα στοχεύει στην δημιουργία ενός πλαισίου, όπου κάθε συμμετέχων θα είχε την ελευθερία να εκφραστεί, να αναζητήσει τον ρόλο του μέσα στην ομάδα και να εκπαιδευτεί στο να αναδεικνύει τις ανάγκες όλων των μελών της ομάδας που συντονίζει, παιδιών ή ενηλίκων. Το Τaλκ μίλησε μαζί της για την πρωτοποριακή της πρόταση!

Τι ακριβώς είναι το Διετές Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα “Παιδαγωγική μέσω Τέχνης-Συστημική Προσέγγιση” και πώς προέκυψε η ανάγκη για την δημιουργία του;

Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε από μια προσωπική μου ανάγκη να ερευνήσω αν ο παιδαγωγός-κοινωνικός επιστήμονας, μετά από σχετική εκπαίδευση, μπορεί να διαμορφώσει μια παιδαγωγική προσέγγιση στην οποία κεντρικό ρόλο θα έχει η ανάγκη του να…“μην γνωρίζει” τίποτα από Παιδαγωγική. Ακούγεται αρκετά παράδοξο αλλά με τη φράση “να μην γνωρίζει” εννοώ να καταφέρει να πετάξει από πάνω του την ανάγκη να “καθοδηγήσει” την ομάδα του, κάτι που μερικές φορές μπορεί να αποτελεί και βάρος για τον ίδιο τον παιδαγωγό στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Εμένα προσωπικά, αλλά και το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη σχέσεων μέσα στα μέλη μιας ομάδας και η επικοινωνία, οπότε θα λέγαμε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προέκυψε από την παρατήρηση ότι ο παιδαγωγός καλείται, σύμφωνα με τα κοινωνικά πρότυπα, να είναι αυτός που χρειάζεται πάντα να φέρει τη γνώση στην ομάδα, να κατέχει με ένα τρόπο τον κεντρικό ρόλο στο συντονισμό. Το πρόγραμμα, λοιπόν, στοχεύει στο να μην κατέχει ο συντονιστής τον κεντρικό ρόλο, αλλά να αποτελεί ένα συν-δημιουργό ή συν-παίκτη με τα μέλη της ομάδας του, ως ισότιμο μέλος για να αναδυθεί η ανάγκη για μάθηση. Μαζί δηλαδή, παιδαγωγός και ομάδα, να “μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν” μέσα από μια παιδαγωγική της επικοινωνίας και των κοινών βιωμάτων.

Το πρόγραμμα έχει στηθεί επάνω σε αυτή την κατεύθυνση, με τις τέχνες και τη Συστημική Θεωρία να παίζουν κυρίαρχο ρόλο στον σχεδιασμό του, μια και η ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης και η εξέταση των συμβάντων μέσα σε ένα πλαίσιο, όπως αυτό του σχολείου ή της κοινωνίας στο σύνολο τους και όχι μεμονωμένα, είναι ένα από τα ζητούμενα της ομάδας μας και αυτής της εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο ώστε ο απόφοιτος εκπαιδευτικός-κοινωνικός επιστήμονας να έχει όλα τα εφόδια για να μπορεί να συντονίζει μετά το τέλος των σπουδών του ομάδες παιδιών οποιασδήποτε ηλικίας, καθώς και ομάδες ενηλίκων.

Τι ρόλο παίζουν οι Τέχνες στο πρόγραμμα και τι εξυπηρετεί μια τέτοια εκπαίδευση;

Κύριο μέλημα στον σχεδιασμό του προγράμματος είναι ο κεντρικός ρόλος των τεχνών ως μέσου ανάπτυξης δημιουργικότητας και ελεύθερης έκφρασης των εκπαιδευομένων και η ανάπτυξη τεχνικών που θα προωθήσουν στη σύνδεση των τεχνών μεταξύ τους και στην πολυπρισματική εκφραστική δυνατότητα που παρέχουν. Οι τέχνες λειτουργούν συμπληρωματικά ή μια στην άλλη: Ο χορός χρειάζεται τη μουσική ή το video art, το θέατρο χρειάζεται το κείμενο, τη μουσική και την σωματική έκφραση, η ζωγραφική αυτόματα μας οδηγεί σε προσωπικές μας εικόνες και μνήμες με τη μορφή ιστοριών, δηλαδή λογοτεχνικών κειμένων, η φωτογραφία το ίδιο, η μουσική επίσης.

Η ανάγκη για τον σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που οι τέχνες θα αποτελούν τη βάση για την προσέγγιση της γνώσης, προέκυψε από την παρατήρηση ότι ο άνθρωπος που συντονίζει μια ομάδα, είτε λέγεται παιδαγωγός σε σχολική τάξη, είτε εμψυχωτής ομάδας σε κάποιο καλλιτεχνικό εργαστήριο, καλείται να φέρει στην κάθε ομάδα του την πληροφορία με μεμονωμένα εργαλεία, με αυτά, δηλαδή, επάνω στα οποία έχει ο ίδιος εκπαιδευτεί. Αυτά τα εργαλεία πολλές φορές, αντί να λειτουργούν ενισχυτικά για το παιδί ή τον ενήλικο της ομάδας, μπορεί να έχουν αντίθετο αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, αν εγώ συντονίζω μια ομάδα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι ή τη μουσικοκινητική, γιατί σε αυτό έχω εκπαιδευτεί, και υπάρχει κάποιο μέλος της ομάδας που δυσκολεύεται στη θεατρική έκθεση ή στον ρυθμό, είτε θα δυσκολευτεί να συμμετέχει στη δράση και θα απομακρυνθεί είτε θα νιώσει ότι δεν είναι τόσο ικανό να ακολουθήσει. Έχουμε. όμως. αναρωτηθεί τι δυνατότητες έχει αυτό το άτομο σε άλλους τομείς που μπορεί ο εκπαιδευτικός να συμπεριλάβει στη δράση; Γιατί μπορεί ένα παιδί ή ένας ενήλικας να μην νιώθει άνετα με την σωματική έκφραση, αλλά να μπορεί να αποτυπώσει εικαστικά αυτό που βιώνει εκείνη τη στιγμή, γιατί με αυτό τον τρόπο νιώθει ότι μπορεί να εκφραστεί καλύτερα. Μπορώ εγώ, λοιπόν, ως συντονίστρια αυτής της ομάδας να το αναγνωρίσω την ώρα της δράσης και να συμπεριλάβω αυτή του την ικανότητα σε αυτό που εγώ έχω σχεδιάσει ή θα τον αποκλείσω με κάποιο τρόπο από την ομάδα μου επειδή στη δράση που εγώ θέλω να κάνω δεν μπορεί να συμμετέχει;

Στην εκπαίδευση “Παιδαγωγική μέσω Τέχνης” οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται σε όλες τις μορφές τέχνης, έτσι ώστε να μπορούν να παρατηρούν και να συμπεριλάβουν τις ικανότητες και τις δυνατότητες όλων των μελών της ομάδας τους την ώρα της δράσης και να μπορούν να συνδυάζουν τις τέχνες προς όφελος της ανάπτυξης της δημιουργικότητας και της μάθησης. Παράλληλα οι τέχνες μάς βοηθούν στο να “αφήνουμε” τον εαυτό μας να δρα αυθόρμητα, χωρίς περιορισμούς, ανακαλύπτοντας κάθε φορά και ένα κομμάτι του που μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν ανεξερεύνητο, με στόχο την ενίσχυση τόσο του επαγγελματικού όσο και του προσωπικού μας ρόλου.

Τι είναι η “Συστημική Προσέγγιση” και τι ρόλο έχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Στο Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, η προσέγγιση που εφαρμόζουμε στη θεραπεία -το λέει και ο τίτλος άλλωστε- είναι η συστημική. Η συστημική θεωρία είναι σύγχρονο επιστημονικό μοντέλο θεώρησης και κατανόησης της πραγματικότητας και βασίζεται στη Γενική Θεωρία των Συστημάτων όπως την διατύπωσε το 1968 ο βιολόγος Ludwig von Bertalanffy. Η Συστημική Προσέγγιση προσπαθεί να αναλύσει και να κατανοήσει την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία των συστημάτων, καθώς και την αλληλεπίδραση τους με το εξωτερικό περιβάλλον του. Κάθε φαινόμενο εξετάζεται ως σύνολο, με τη λογική της κυκλικής σχέσης και όχι της γραμμικής αιτιότητας.

Στον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος, ο Γιώργος Παραδείσης, συστημικός ψυχοθεραπευτής και συνιδρυτής του Ροδάκινου, τοποθέτησε στα σημεία που κρίναμε αναγκαία την συστημική θεωρία σε μια προσπάθεια που κάνουμε έτσι και αλλιώς στο Ροδάκινο για την ανάπτυξη ενός συστημικού σκέπτεσθαι του ατόμου.

Οι εκπαιδευόμενοι στο Διετές Πρόγραμμα παρακολουθούν και τα δύο έτη Συστημική Θεωρία και Κριτική Θεωρία και προσπαθούν να συνδέσουν την παιδαγωγική με την ψυχολογία και τις τέχνες. Αυτό σημαίνει ότι εκπαιδεύονται στο να εξετάζουν από διαφορετικές οπτικές όσα συμβαίνουν μέσα σε μια ομάδα, να έρχονται κοντά στον ρόλο του παρατηρητή μέσα στο σύστημα της σχολικής τάξης, να λαμβάνουν το πλαίσιο ως παράγοντα που επιδρά επάνω στη συμπεριφορά των ατόμων και τέλος, στο να μην αναζητούν το ΓΙΑΤΙ συμβαίνει κάτι μέσα στο σχολικό πλαίσιο, αλλά ΠΟΙΟΝ ΟΦΕΛΕΙ αυτό που συμβαίνει. Μια τέτοια οπτική, στο σύγχρονο κοινωνικό πλαίσιο, βοηθάει τον παιδαγωγό-συντονιστή ομάδας να μπαίνει κριτικά σε όσα καλείται να φέρει στην ομάδα του βάση παιδαγωγικών προγραμμάτων, να εστιάζει στη σχέση που έχουν τα πράγματα μεταξύ τους όταν συμβαίνουν και στην επίδραση που έχει, για παράδειγμα, αυτό που συμβαίνει στην οικογένεια και στην ευρύτερη κοινωνία με την αντίδραση των μελών της ομάδας του.

Ακολουθώντας τη φράση “Κάθε δράση είναι γνώση και κάθε γνώση είναι δράση” των Maturana & Varela (1992), προσπαθούμε να εστιάσουν οι εκπαιδευόμενοι στη σχέση ανάμεσα σε αυτά τα δυο (δράση-γνώση) και στις δυναμικές που αναπτύσσονται κάθε φορά και πώς η τέχνη μπορεί να ενισχύσει αυτή την δυναμική προς όφελος κάθε ομάδας. 

Τι μαθήματα διδάσκονται στο πρόγραμμα που οδηγούν σε αυτή την κατεύθυνση;

Μια και μιλάμε για ένα διετές διεπιστημονικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που συνδυάζει την παιδαγωγική με την ψυχολογία και τις τέχνες, τα μαθήματα χωρίζονται σε τρεις ενότητες, οι οποίες όμως μπλέκονται μεταξύ τους αναζητώντας τη σχέση που τις συνδέει.

Αν θέλαμε να χωρίσουμε με ένα τρόπο όμως τα μαθήματα θα λέγαμε ότι οι εκπαιδευόμενοι έρχονται σε επαφή:

  • στον τομέα της παιδαγωγικής με μαθήματα όπως: Η παρατήρηση ως παιδαγωγικό εργαλείο, Ο ρόλος του συντονιστή-παιδαγωγού ομάδας, Κριτική παιδαγωγική, Συστημική παιδαγωγική, Κριτική θεωρία, Συμπερίληψη και ειδική αγωγή, Δυναμική και εμψύχωση ομάδας, Αισθητηριακή ανακάλυψη, Η μέθοδος project ως παιδαγωγικό εργαλείο, Η παιδαγωγική φιλοσοφία των σχολείων Reggio Emilia. Παιδαγωγική Frene., Η προσέγγιση του Summerhill, Παιδαγωγική της φύσης, Παιδαγωγική και απώλεια,, κ.ά
  • στον τομέα της Ψυχολογίας με μαθήματα όπως: Εισαγωγή στη Θεωρία Συστημάτων, Ανθρώπινη επικοινωνία, Οι ρόλοι στο σχολείο και την οικογένεια, Η σημασία του πλαισίου στην αλληλεπίδραση της ομάδας, Το σχολείο ως σύστημα, Παιδαγωγός-σύμβουλος ομάδας, Προσωπικός και επαγγελματικός ρόλος/Ομάδα προσωπικής ανάπτυξης, θεραπευτικές τεχνικές σε ομάδες μέσω των τεχνών και
  • σχετικά με τις τέχνες με μαθήματα όπως: Process Art και δημιουργική σκέψη, Θεατρικό Παιχνίδι, Χορός και προσωπικός χώρος, Εικαστικό παιχνίδι και περιβάλλοντα δράσης, Η εικόνα ως μέσο έκφρασης και δράσης (ζωγραφική/φωτογραφία/κινηματογράφος), Μουσική και έκφραση, Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μουσεία και ομάδες, Παραμύθι-αφήγηση και περιβάλλον έκφρασης στην ομάδα, Performance/Site specific, Τέχνη και θεραπευτικές προσεγγίσεις σε ομάδες παιδιών και ενηλίκων, Video art, Εναλλακτικές προσεγγίσεις διδακτικών μαθημάτων μέσω των εκφραστικών τεχνών, Λογοτεχνία και θεατρική έκφραση, Αρχιτεκτονική και ομαδική δράση/Κοινοτική παρέμβαση κ.ά

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται ένα Σαββατοκύριακο το μήνα, από τις 10:00 έως τις 20:00 το Σάββατο και από τις 10:00 έως τις 18:00 την Κυριακή, ενώ οι εκπαιδευόμενοι μας έχουν την δυνατότητα χωρίς επιπλέον χρέωση αν θέλουν, να παρακολουθούν και όλα τα σεμινάρια που πραγματοποιούμε μέσα στη χρόνια, με στόχο την επιπλέον επιμόρφωσή τους και σε άλλους τομείς.

Κάθε μάθημα σχεδιάζεται από τον υπεύθυνο εμψυχωτή του και συνεργάτη του Εργαστηρίου Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, με τρόπο που εκείνος κρίνει ότι ταιριάζει στην ομάδα των εκπαιδευόμενων, ενώ κάθε εξάμηνο γίνεται ένας αναστοχασμός από εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους με στόχο να συν-σχεδιαστεί το πρόγραμμα του επόμενου εξαμήνου, βασισμένο στις ανάγκες της κάθε ομάδας.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο σχεδιασμού, θα λέγαμε ότι την παιδαγωγική ευθύνη για το πρόγραμμα έχω εγώ ως παιδαγωγός, την ευθύνη για θέματα που αφορούν την ψυχολογία και την συστημική  θεωρία έχει ο Γιώργος Παραδείσης, ως συστημικός θεραπευτής και την ευθύνη για θέματα ειδικής αγωγής, που αποτελούν επίσης μέρος του προγράμματος στα πλαίσια μιας συμπεριληπτικής παιδαγωγικής έχει ο Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης, ως εργοθεραπευτής. Υπάρχουν όμως και άλλοι αξιόλογοι συνεργάτες σε πιο εξειδικευμένα μαθήματα.

Που απευθύνεται το πρόγραμμα και τι που μπορεί ο απόφοιτος να εφαρμόσει όσα πήρε από το πρόγραμμα;

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας, εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, παιδαγωγούς ειδικής αγωγής, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, συντονιστές καλλιτεχνικών ομάδων, ηθοποιούς, καλλιτέχνες που θέλουν να εκπαιδευτούν στον συντονισμό ομάδων παιδιών και ενηλίκων, εκπαιδευτές μουσείων και σε όποιον έχει ανάλογο ενδιαφέρον.

Όπως λέω συχνά στην ομάδα του δεύτερου έτους που τελειώνει φέτος τον Ιούλιο την εκπαίδευση, εγώ προσωπικά, αλλά και οι υπόλοιποι εκπαιδευτές θέλουμε ο άνθρωπος που τελειώνει το διετές πρόγραμμα “Παιδαγωγική μέσω Τέχνης” να νιώθει έτοιμος να μπορεί, μετά το τέλος της εκπαίδευσης, να σχεδιάσει και να συντονίσει εκπαιδευτικά προγράμματα για μουσεία, εργαστήρια, καλλιτεχνικούς φορείς και ομάδες όσα άτομα και να έχουν, να εισάγει την τέχνη στο σχεδιασμό της διδασκαλίας του στη σχολική τάξη σε όποιο μάθημα καλείται να φέρει στην ομάδα του, να μπορεί να διαχειρίζεται όλες τις συνθήκες μέσα στη σχολική τάξη στο πλαίσιο της ομάδας και να νιώθει ότι οδήγησε τον εαυτό του πρώτα και τα μέλη της ομάδας του στη συνέχεια λίγο πιο κοντά στην κατασκευή της γνώσης που ο κάθε ένας έχει ανάγκη να δημιουργήσει, στον βαθμό που τον οφελεί με τη χρήση μιας γλώσσας αποθεμάτων και όχι μιας γλώσσας ανεπάρκειας. Απ’ ό,τι βλέπουμε, έπειτα από τα δυο χρόνια που εφαρμόζεται το πρόγραμμα, κάτι τέτοιο είναι εφικτό να συμβεί.

Ποτέ ξεκινάνε οι εγγραφές για το Α’ έτος και πώς θα γίνει η παρακολούθηση σύμφωνα με τα νέα δεδομένα;

Οι εγγραφές για το Α’ έτος ξεκινάνε κάθε χρόνο τον Μάιο και λήγουν τον Σεπτέμβριο, εκτός και αν έχουν συμπληρωθεί οι θέσεις νωρίτερα. Κάθε έτος μπορεί να έχει μέχρι 15 εκπαιδευόμενους, οι οποίοι εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους στέλνοντας ένα βιογραφικό για να έχουμε μια εικόνα σχετικά με τα ενδιαφέροντα του κάθε ατόμου, ενώ στη συνέχεια πραγματοποιούμε και μια συνάντηση μαζί του, για μια γνωριμία και αρχική επαφή. Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουμε στο να μπορέσουμε να έχουμε σε κάθε έτος άτομα από διαφορετικά επιστημονικά πλαίσια για μεγαλύτερη ανταλλαγή απόψεων και πρακτικών, κάτι που για εμάς είναι και το ζητούμενο.

Η περίοδος της καραντίνας μάς έκανε να πραγματοποιήσουμε τη χρονιά 2020-2021 το πρόγραμμα διαδικτυακά, κάτι που όμως με κάποιο τρόπο μας οφέλησε, μια και αναγκαστήκαμε όλοι οι συνεργάτες του προγράμματος να προσαρμόσουμε και να επανασχεδιάσουμε τα μαθήματα, έτσι ώστε να έχουν τον βιωματικό χαρακτήρα που θέλουμε, παρ’ όλη την απόσταση. Αυτό μας οδήγησε σε μια δυνατότητα να μπορούν την χρονιά 2021-2022 να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και όσοι δεν βρίσκονται στην Αθήνα, με παράλληλη διαδικτυακή παρακολούθηση αν το επιθυμούν.

Τι αποτελέσματα έχετε βγάλει μετά τη διετή αυτή περίοδο εφαρμογής του προγράμματος;

Το Διετές Πρόγραμμα εκπαίδευσης ξεκίνησε στον αρχικό του σχεδιασμό, όπως είπαμε, με βάση δικές μας ερευνητικές αναζητήσεις σχετικά με τον ρόλο του επαγγελματία παιδαγωγού-συντονιστή ομάδας. Αυτή τη στιγμή που ολοκληρώνεται ένας κύκλος δυο ετών εφαρμογής του, θα πως ότι αυτό ήταν και για εμάς, τους σχεδιαστές και συντονιστές του προγράμματος, μια συνεχής εκπαίδευση και μια συνεχής διαπραγμάτευση και επαναπροσδιορισμός του ρόλου που καλείται να έχει ο παιδαγωγός και του ρόλου που πραγματικά θα ήθελε να έχει. Ένα μεγάλο παιχνίδι, δηλαδή, ανάμεσα στα στερεότυπα της κοινωνίας για τον ρόλο και στα θέλω και στις επιθυμίες του επαγγελματία. Αυτό, δηλαδή, που πραγματευόμαστε και στην συγκεκριμένη εκπαίδευση.

Παρατηρήσαμε αυτό τον προβληματισμό και τον μετασχηματισμό της οπτικής τόσο στους εκπαιδευόμενους, όσο και σε εμάς τους ίδιους, κάτι που αυτόματα μας κάνει να πιστεύουμε ότι το πρόγραμμα έχει νόημα και λειτουργεί ως αφετηρία μιας επανατοποθέτησης της παιδαγωγικής προς μιας πιο επικοινωνιακή και σχεσιακή πρακτική της.

Αυτή τη στιγμή, παρατηρώντας τα εκπαιδευτικά αλλά και τα κοινωνικά προβλήματα, θα έλεγα ότι χρειαζόμαστε παιδαγωγούς που θα πάρουν θέση απέναντι στην εκπαιδευτική διεργασία, θα προβάλλουν τις ανάγκες της ομάδας τους και τις δικές τους εκεί έξω, θα κάνουν παρεμβάσεις και διαταράξεις με στόχο την αλλαγή. Ένα πρόγραμμα σαν την Παιδαγωγική μέσω Τέχνης έχει όλα αυτά τα στοιχεία που οδηγούν προς την αλλαγή οπτικής και αυτό μόνο όφελος μπορεί να έχει για τον ίδιο τον εκπαιδευτικό και την ομάδα του. Για εμάς τουλάχιστον, στο Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής, αυτό είναι το ζητούμενο και το προσπαθούμε μέσα από το αυτό το πρόγραμμα αλλά και γενικά στις δράσεις μας.

Εγγραφές-πληροφορίες: Για την εγγραφή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα χρειάζεται ο/η ενδιαφερόμενος/η να στείλει βιογραφικό σημείωμα στο teamrodakino@gmail.com γράφοντας επίσης:

  1. ένα μικρό κείμενο σχετικά με το τι τον/την ώθησε στην παρακολούθηση του προγράμματος
  2. αν ενδιαφέρεται για την δια ζώσης ή την διαδικτυακή παρακολούθηση

Οι εγγραφές για την εγγραφή στο Α’ έτος την περίοδο 2021-2022 πραγματοποιούνται από τον ΜΑΙΟ έως τον ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ και διαρκούν όσο υπάρχουν ελεύθερες θέσεις.

Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο
Σπ. Δοντά 12-Ακρόπολη
Τ. 210-9213959
www.teamrodakino.com
https://www.facebook.com/teamrodakino

Περισσότερα για το δετές εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορείτε να δείτε και στην ιστοσελίδα https://rodakinotrainingart.wordpress.com/
ή στη σελίδα του προγράμματος στο fb https://www.facebook.com/paidagogikimetexnirodakino

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ






Facebook

Newsletter

Συμπληρώστε το email σας για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα του Τaλκ

talcmag.gr ©2023 – All Right Reserved.