HOTΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ CHALKI AQUA TEAM: Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ από Ελεάννα Γεωργίου 12 Μαΐου, 2022 από Ελεάννα Γεωργίου 12 Μαΐου, 2022 0 Η ομάδα Chalki Aqua Team από το Γυμνάσιο – Λ.Τ. Χάλκης, αποτελείται από τις μαθήτριες Άννα Μαρία Ρουσάκη (Α’ Γυμνασίου), Μαριάνθη Πασιθέα Ρουσάκη (Α’ Γυμνασίου), Τσαμπίκα Αργυρίου (Β’ Λυκείου) και Ηλιάνα Άλλα (Β’ Γυμνασίου) και τον υπεύθυνο καθηγητή τους Νίκο Πιννίκα. Η ομάδα κατέκτησε τη 2η θέση στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Generation Next, που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, με το έργο “Chalki Water Reserve Display”. Η ομάδα, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι απομακρυσμένων νησιών, όπως η Χάλκη, λόγω των περιορισμένων αποθεμάτων νερού, σχεδίασε μια κατασκευή η οποία έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού αναφορικά με την εξοικονόμηση του νερού. Πιο συγκεκριμένα, η κατασκευή αποτελείται από δύο μέρη: ένα σύστημα μέτρησης της στάθμης του νερού στη δεξαμενή ύδρευσης του Δήμου Χάλκης, καθώς και μια συσκευή προσομοίωσης της δεξαμενής, η οποία αδειάζει και γεμίζει αυτόματα, ανάλογα με το ποσοστό πληρότητας της δεξαμενής ύδρευσης του νησιού. Ο διπλός ρόλος της κατασκευής συμβάλλει τόσο στην ενημέρωση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού, σχετικά με τα αποθέματα νερού, όσο και στην ευαισθητοποίησή τους σχετικά με την αποφυγή της αλόγιστης χρήσης του. Λίγο πριν τελειώσει η σχολική χρονιά και παράλληλα η προθεσμία υποβολής (22/5/2022) των ομάδων για τον 5ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Generation Next, επικοινωνήσαμε με 3 από τα 5 μέλη της ομάδας (οι υπόλοιπες 2 ήταν σε εκπαιδευτική εκδρομή), τα οποία μοιράστηκαν μαζί μας την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στον Διαγωνισμό. Πώς προέκυψε η συμμετοχή σας στο Generation Next και πώς γίνατε ομάδα; Μαριάνθη: Η πρωτοβουλία ήταν του καθηγητή μας κ. Νίκου Πιννίκα, ο οποίος ενημερώθηκε για παλιότερες δράσεις που είχαμε κάνει, μας ενθάρρυνε να πάρουμε μέρος στον διαγωνισμό. Μετά από αρκετή συζήτηση καταφέραμε να γίνουμε ομάδα με πρόθυμες μαθήτριες και πολλές ιδέες. Άννα-Μαρία: Το καλοκαίρι του 2021 πήραμε μέρος σε ένα summer camp που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του Generation Next στο νησί με θέμα το STEM και περάσαμε πολύ όμορφα. Έτσι, όταν μάθαμε για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό, αποφασίσαμε να συμμετέχουμε. Γίναμε ομάδα γιατί τα μέλη της ομάδας μου ήθελαν πολύ να συνεργαστούμε και όλες ήμασταν ευδιάθετες και είχαμε όρεξη να δημιουργήσουμε μαζί, κάτι χρήσιμο για το νησί και όχι μόνο. Νίκος: Αυτή είναι η δεύτερη φορά που συμμετέχω ως εκπαιδευτικός στο πρόγραμμα Generation Next. Η πρώτη φορά ήταν στον 2ο διαγωνισμό, με παιδιά από το Γυμνάσιο Λ.Τ. Καστελλορίζου, όπου, παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν εξ’ αιτίας της πανδημίας και των εξ αποστάσεως μαθημάτων, αποτέλεσε για μένα πολύτιμη εμπειρία. Φέτος, στον 4ο διαγωνισμό, με το Γυμνάσιο Λ.Τ. Χάλκης, μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω ξανά, αυτή τη φορά με δια ζώσης μαθήματα. Το Γυμνάσιο Χάλκης αποτελείται από 21 παιδιά (11 στο γυμνάσιο και 10 στο λύκειο) και από αυτά 7 κορίτσια επέλεξαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα STEM του Generation Next. Ποιο ήταν το project σας και πώς το εμπνευστήκατε; Μαριάνθη: Το project μας είχε σκοπό να αντικατοπτρίζει το ποσοστό νερού σε μια δεξαμενή ύδρευσης και να καταγράφει πόσο νερό καταναλώνει ένας άνθρωπος σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Σκεφτήκαμε να υλοποιήσουμε αυτήν την κατασκευή, αφού παρατηρήσαμε πως τους τελευταίους μήνες και τα καλοκαίρια, οι κάτοικοι αλλά και οι τουρίστες κατανάλωναν άσκοπα νερό, με αποτέλεσμα να υπάρχουν προβλήματα σχετικά με τη συνολική ποσότητα νερού στο νησί. Άννα-Μαρία: Το project μας είναι μια “μηχανή” η οποία μετράει πόσο νερό καταναλώνουμε. Δεν είχαμε κάποιο σοβαρό πρόβλημα σχετικά με αυτό το θέμα αλλά θέλαμε να βοηθήσουμε το νησί μας να γίνει καλύτερο. Νίκος: Προτεραιότητα μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα project αντλώντας έμπνευση από την καθημερινή ζωή στη Χάλκη, τις πραγματικές ανάγκες και τις προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι κάτοικοι του νησιού. Μέσα από τις συζητήσεις των παιδιών αναδείχτηκε το έντονο πρόβλημα της λειψυδρίας, το οποίο αντιμετωπίζουν, πέρα από τη Χάλκη, δεκάδες άνυδρα ελληνικά νησιά. Μία από τις πηγές έμπνευσης που αξίζει να αναφέρω αποτέλεσε το γνωστό “Ρολόι της Αποκάλυψης”, στο οποίο τα μεσάνυχτα συμβολίζουν την ώρα μηδέν μιας παγκόσμιας καταστροφής και η ώρα του ρολογιού δείχνει το παρόν. Στο project μας προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε αυτό το συμβολισμό στη δική μας κατασκευή, δημιουργώντας ένα δοχείο, στο οποίο η ποσότητα νερού που περιέχει θα αντιστοιχεί στην ποσότητα νερού που υπάρχει ως απόθεμα στο νησί. Με αυτό τον τρόπο, σε ένα δεύτερο, συμβολικό επίπεδο, επιδιώξαμε να αναδείξουμε τη ζωτική σημασία των αποθεμάτων νερού για το νησί μας. Πώς είναι η καθημερινότητα σε ένα μικρό νησί όπως η Χάλκη και πώς άλλαξε κατά τη διάρκεια της συμμετοχής σας στο Generation Next; Μαριάνθη: Παρόλο που η Χάλκη δεν έχει καταστήματα και κέντρα απασχόλησης, έχει μεγάλους δρόμους για περπάτημα και το σχολείο είναι ανοιχτό και τα απογεύματα με αποτέλεσμα τα παιδιά να συναντιούνται και να περνάνε καλά. Κατά τη συμμετοχή μου στον διαγωνισμό, η καθημερινότητα μου άλλαξε. Προστέθηκαν επιπλέον μαθήματα στο STEM και πειραματιζόμασταν συνεχώς. Πολλές συζητήσεις και υπολογισμοί έλαβαν μέρος ώστε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Άννα-Μαρία: Η ζωή στη Χάλκη είναι απλή. Δεν έχει πολλά πράγματα να κάνει κανείς. Η ρουτίνα κάθε ανθρώπου είναι συνηθισμένη (ιδιαίτερα το χειμώνα). Όμως το καλοκαίρι, είναι πολύ όμορφα και μπορεί κανείς να κάνει πάρα πολλά πράγματα. Το Generation Next άλλαξε αρκετά τη ζωή μου τον χειμώνα. Έκανα κάτι παραπάνω, έμαθα καινούργια πράγματα για την τεχνολογία και το πιο σημαντικό, πέρασα καταπληκτικά. Νίκος: Για έναν εκπαιδευτικό, Χάλκη σημαίνει ηρεμία και δημιουργικότητα. Η ποιότητα ζωής που συναντά εδώ, η ομορφιά και η ηρεμία του τοπίου είναι στοιχεία δυσεύρετα στο αστικό τοπίο. Η επικοινωνία με τους ντόπιους και η αναγνώριση του έργου μας αποκτούν ανεκτίμητη αξία. Σε μικρά σχολεία, όπως αυτά των νησιών της άγονης γραμμής, η σχετική απομόνωση μετατρέπεται για τον εκπαιδευτικό σε μεγάλο πλεονέκτημα για το λειτούργημά του, αφού αδράχνει την ευκαιρία να συνδεθεί περισσότερο με τους μαθητές του να παράγει ποιοτικότερο έργο. Στα αρνητικά, μπορούμε να αναφέρουμε τη δυσκολία πρόσβασης, με τα πολλά απαγορευτικά απόπλου κατά τους χειμερινούς μήνες, καθώς και την έλλειψη δραστηριοτήτων, που μπορούν ευκολότερα να βρεθούν σε μεγάλες πόλεις. Τι νιώθετε να έχετε κερδίσει συνολικά μέσα από αυτήν την εμπειρία; Μαριάνθη: Μέσα από τον διαγωνισμό έμαθα πολλά πράγματα και κέρδισα αξέχαστες εμπειρίες. Έμαθα να συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου, να προγραμματίζω με τον υπολογιστή και να συνδέω διάφορα καλώδια και αισθητήρες στο Arduino. Επιπλέον, έμαθα να συζητάω και να σέβομαι την άποψη του άλλου, ανεξάρτητα αν είχα διαφορετική άποψη για κάποιο θέμα. Αν μου ξαναδοθεί αυτή η ευκαιρία, χωρίς δεύτερη σκέψη θα την εκμεταλλευτώ για να πάρω μέρος στον διαγωνισμό. Άννα-Μαρία: Μέσα από αυτήν την εμπειρία έμαθα και κέρδισα πολλά. Έμαθα να ακούω τις απόψεις της ομάδας μου και να τις αποδέχομαι, έμαθα να συνεργάζομαι, κέρδισα νέες σχέσεις με άλλους υπέροχους ανθρώπους και φυσικά όλοι μαζί καταφέραμε να κάνουμε χαρούμενους και υπερήφανους τους κατοίκους του νησιού μας και όχι μόνο. Νιώθουμε περήφανες με το αποτέλεσμα καθώς και για το ότι βοηθήσαμε το νησί μας να γίνει καλύτερο. Νίκος: Το πιο σπουδαίο κομμάτι της εμπειρίας μου έχει να κάνει με τη δυνατότητα που μου δόθηκε να συνεργαστώ σε ένα ανώτερο επίπεδο και έξω από τη ρουτίνα των αναλυτικών προγραμμάτων με τα παιδιά που συμμετείχαν στο project. Είχα την τύχη, ως μέρος της ομάδας κι εγώ, να δω τον ενθουσιασμό τους, τη δίψα τους για γνώση και δημιουργία και την ικανοποίηση τους, όταν πια καταφέραμε να φέρουμε με επιτυχία σε πέρας το σχεδιασμό μας. Τι θα λέγατε σε κάποιον/α συνομήλικο/η (ή εκπαιδευτικό) που σκέφτεται να πάρει μέρος στο Generation Next; Μαριάνθη: Θα τον ενθάρρυνα να πάρει μέρος και θα του έλεγα πως θα κέρδιζε πολλά. Επιπροσθέτως, θα του τόνιζα πως δεν έχει σημασία αν θα κερδίσει ή όχι, αλλά πως θα μάθει αρκετά και κάποια πράγματα θα τον βοηθήσουν στο μέλλον. Άννα-Μαρία: Αυτό που θα έλεγα σε κάποιον συνομήλικό μου είναι να πάρει μέρος στο Generation Next γιατί θα κερδίσει και θα μάθει πολλά πράγματα για διάφορα θέματα της καθημερινότητάς του, θα περάσει υπέροχα και μπορεί να βγει νικητής/νικήτρια. Νίκος: Προτρέπω ανεπιφύλακτα τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να κάνουν το βήμα και μαζί με τους μαθητές τους να πάρουν μέρος στο πρόγραμμα Generation Next. Τόσο οι ίδιοι, όσο και οι μαθητές, μόνο κερδισμένοι μπορούν να βγουν. To STEM είναι το μέλλον της εκπαίδευσης και είμαι σίγουρος ότι όλοι οι συνάδελφοι θα εκπλαγούν από τις ιδέες και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Θες να κάνεις την ιδέα σου πραγματικότητα και τον κόσμο καλύτερο; Δήλωσε συμμετοχή στον διαγωνισμό “Generation Next” Λίγες ημέρες έμειναν μέχρι τη λήξη προθεσμίας για τη δήλωση συμμετοχής στον 5ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό του εκπαιδευτικού προγράμματος Generation Next, ο οποίος υλοποιείται από τον εκπαιδευτικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό Science Communication – SciCo. Μαθητές και εκπαιδευτικοί από άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα, μέσω της πλατφόρμας του προγράμματος που διατίθεται με ελεύθερη πρόσβαση, να κάνουν τις ιδέες τους πραγματικότητα και τον κόσμο μας καλύτερο! Από το 2017, οπότε και ξεκίνησε, μέχρι σήμερα το Πρόγραμμα μετρά 92.000 ωφελούμενους και 535 καινοτόμα projects, από 119 περιοχές της χώρας. Πώς δηλώνω συμμετοχή: Οι μαθητές καλούνται, υπό την καθοδήγηση ενός/μίας εκπαιδευτικού, να εμπνευστούν από την καθημερινότητά τους, να συλλάβουν και να υποβάλλουν στον 5ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό μία καινοτόμα ιδέα που με τη μορφή κατασκευής ή τεχνολογικής εφαρμογής, θα επιδιώκει να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα της καθημερινότητας ή της τοπικής κοινωνίας. Οι μαθητές που επιθυμούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό, μπορούν να σχηματίσουν τη δική τους ομάδα – 2 έως 4 ατόμων – ενώ ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός θα πρέπει να δηλώσει συμμετοχή εδώ έως και τις 22 Μαΐου 2022 και να υποβάλλει το project έως την 5η Ιουνίου 2022. Βοηθητικά videos: Με στόχο την καλύτερη κατανόηση του αντικειμένου του διαγωνισμού αλλά και της διαδικασίας υλοποίησης του project και της διαδικασίας αξιολόγησης, οι ομάδες μπορούν να συμβουλευτούν τα σχετικά tutorial videos που υπάρχουν αναρτημένα στην πλατφόρμα. Επίσης, μπορούν να λάβουν έμπνευση από τα project των ομάδων που έχουν λάβει μέρος στους προηγούμενους διαγωνισμούς από κάθε γωνιά της Ελλάδας και βρίσκονται εδώ. Το Generation Next υλοποιείται από το 2017, από τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Vodafone και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και τις προϋποθέσεις συμμετοχής μπορείτε να επισκεφτείτε το www.generationnext.vodafone.gr. Άλλα κανάλια ενημέρωσης: Facebook – https://www.facebook.com/Making.Science.Simple Instagram – https://www.instagram.com/scicogreece/ Webpage – https://scico.gr/ Chalki Aqua TeamChalki Water Reserve DisplayGeneration NextScience Communication – SciCoSTEMΧάλκη 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο Η ΜΕΓΑΛΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ! ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ 27ο ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟ ΓΥΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ Επόμενο άρθρο ΤΡΙΑ ΥΠΟΠΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΟΞΕΙΑΣ ΗΠΑΤΙΤΙΔΑΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Από πού αντλούν τις σούπερ δυνάμεις τους οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας; The Meet Market #EasterEdition στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων Τέμπη: Ανοιχτή η υπόθεση για περαιτέρω έρευνα από το Ευρωκοινοβούλιo Ταξίδι με παιδιά Εξερευνώντας τα μυστικά του εγκεφάλου Αγάπη, πάνω από όλα