ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΚΥΒΕΡΝΟΣΕΡΦΕΡΣ από Πελιώ Παπαδιά 15 Φεβρουαρίου, 2012 από Πελιώ Παπαδιά 15 Φεβρουαρίου, 2012 0 Τι ακριβώς είναι το πρόγραμμα Kids@Safety και σε ποιους απευθύνεται; Πρόκειται για μια ευρεία κοινωνική εκστρατεία που σχεδίασε και υλοποιεί η WIND, από τις αρχές του 2011, με την επιστημονική επίβλεψη του κου Ι. Τσιάντη, Αν. Καθηγητή Ψυχιατρικής και Επιστημονικού Υπεύθυνου της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. (Εταιρεία Ψυχικής Υγείας του Παιδιού και Εφήβου.). Στόχος μας είναι να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς όσο και τα ίδια τα παιδιά για την ασφαλή χρήση των νέων τεχνολογιών. Έχουμε δημιουργήσει πολύ υλικό το οποίο μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα www.kidsatsafety.gr. Στο πλαίσιο της εκστρατείας αυτής υποστηρίζουμε ως χορηγοί και το www.cyberkid.gov.gr, μία δράση από το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που συμπληρώνεται από σχετικές ημερίδες, ανά την Ελλάδα. Γνωρίζω (ουκ ολίγα) βρέφη, κάτω των δύο ετών, που παίζουν άνετα με το κινητό τηλέφωνο των γονιών τους και (ακόμα περισσότερα) νήπια που χειρίζονται άριστα το youtube, ενώ καλά καλά δεν μιλούν ακόμα. Βλέπουμε πλέον συχνά ακόμα και μαθητές νηπιαγωγείου με κινητό τηλέφωνο. Θεωρείτε ότι οι Έλληνες γονείς βιάζονται υπερβολικά να φέρουν τα παιδιά τους σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες; Αυτό είναι κάτι που κάθε γονιός αξιολογεί μόνος του. Ασφαλώς, τα νήπια δεν μπορούν να κατανοήσουν τη διαφορά μεταξύ του παιχνιδιού και του υπολογιστή ή ότι το κινητό δεν είναι μόνο ωραίες εικόνες, αλλά ένα εργαλείο επικοινωνίας. Σε ένα βρέφος δεν δίνουμε μικρά αντικείμενα γιατί δεν μπορεί να καταλάβει ότι υπάρχει κίνδυνος να τα καταπιεί, γιατί να του δώσουμε το κινητό που δεν μπορεί να καταλάβει τη χρησιμότητά τους. Σε αυτές τις ηλικίες προσφέρουμε στο παιδί ερεθίσματα και αυτό τα αφομοιώνει, αποκτώντας εξοικείωση με την παρουσία τους στο κόσμο γύρω του. Ως τέτοια ερεθίσματα λειτουργούν το κινητό και το διαδίκτυο στα νήπια και τα βρέφη. Επομένως, δεν κρύβουμε το κινητό, δεν κλείνουμε τον υπολογιστή, αλλά δεν τα δίνουμε και να τα «παίξει». Τι πρέπει να γνωρίζει ο γονιός και πώς μπορεί να εξηγήσει στο παιδί του τους κινδύνους που κρύβει τόσο ή χρήση κινητού τηλεφώνου όσο και η πλοήγηση στο διαδίκτυο; Η σωστή στάση είναι να παρέχεται κατάλληλη πληροφόρηση ανάλογα με την ηλικία, το χρόνο και τη διάρκεια χρήσης, το σημείο που θα βρίσκεται ο υπολογιστής, την πληροφόρηση ότι δεν δίνουμε το PIN σε κανέναν. Το παιδί χρειάζεται να κατανοήσει γιατί δεν είναι κατάλληλο να κατεβάζει παράνομο υλικό, να ξέρει λίγα πράγματα για την πνευματική ιδιοκτησία, τί μπορεί να αξιοποιήσει και ποιοί ιστότοποι είναι κατάλληλοι για την ηλικία του. Και αυτό μαθαίνεται σιγά σιγά. Σε καμία περίπτωση το παιδί δεν πρέπει να αισθάνεται ότι αστυνομεύεται, γιατί αυτό πάλι μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα. Στο link www.wind.com.gr/gr/wind/upostirixi/asfalis-hrisi-kinitou-internet/kidssafety/sumvoules-gia-goneis/ οι γονείς μπορούν να αντλήσουν σημαντικές συμβουλές για την ενημέρωση και σωστή προσέγγιση των παιδιών τους, όσον αφορά στις νέες τεχνολογίες, με την επιστημονική εγκυρότητα του Αναπληρωτή Καθηγητή Παιδοψυχιατρικής και Επιστημονικού Υπεύθυνου της ΕΨΥΠΕ, κου Ιωάννη Τσιάντη. Θεωρείτε ότι τα θέματα διαδικτυακής ασφάλειας πρέπει να ενταχθούν με κάποιο τρόπο μέσα στο σχολικό πρόγραμμα; Οι εκπαιδευτικοί είναι ενημερωμένοι, έτσι ώστε να μπορούν και εκείνοι, παράλληλα με την οικογένεια, να ενημερώσουν και να προστατεύσουν τους μαθητές τους; Ναι και όχι. ΝΑΙ, πρέπει τα θέματα διαδικτυακής ασφάλειας να ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα και ΟΧΙ οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ενημερωμένοι, τουλάχιστον οι περισσότεροι. Το σχολείο πρέπει να συμβαδίζει με την εποχή, για αυτό οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι κατάλληλα καταρτισμένοι ώστε να μάθουν στα παιδιά να χρησιμοποιούν ορθά την τεχνολογία, ενημερώνοντάς τα παράλληλα για τους κινδύνους και τις επιπτώσεις από τη μη έλλογη χρήση της. Σε άλλες χώρες αυτό είναι απλά δεδομένο και όχι αντικείμενο μιας συζήτησης, όπως αυτή που κάνουμε τώρα. Ποιοι είναι, κατά τη γνώμη σας, οι σοβαρότεροι κίνδυνοι, που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα παιδί κάνοντας ανεξέλεγκτη χρήση των νέων τεχνολογιών; Παραβίαση προσωπικών δεδομένων, κακόβουλο λογισμικό, ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam) ηλεκτρονικός εκφοβισμός από συνομηλίκους, σεξουαλική παρενόχληση, παιδική πορνογραφία είναι μερικοί από τους πιο σοβαρούς κινδύνους που μπορεί να εκτεθεί το παιδί κατά τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Στο link www.wind.com.gr/gr/wind/upostirixi/asfalis-hrisi-kinitou-internet/kidssafety/sumvoules-gia-ta-paidia-sas/τα παιδιά και οι έφηβοι μπορούν να βρουν σημαντικές – αλλά με πολύ απλό τρόπο δοσμένες- συμβουλές. Πόσο επηρεάζει την ψυχική υγεία των παιδιών η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου και ηλεκτρονικού υπολογιστή; Ποιο είναι το όριο ανάμεσα σε (έλλογη) χρήση και κατάχρηση; Η αποξένωση και η ενασχόληση πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή καταλήγει ώστε το παιδί να μην διαβάζει τα μαθήματά του, να ξενυχτάει, να κουράζεται και να παίρνει ακατάλληλες γνώσεις και πληροφορίες που φαίνονται αργότερα στη συμπεριφορά και στο λόγο που χρησιμοποιεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι γονείς χρειάζεται να ζητήσουν και τη γνώμη ενός ειδικού, να αποταθούν σε έναν ψυχολόγο, σε μια ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία που λειτουργεί ή σε μία υπηρεσία εφήβων για να δουν πώς μπορούν να το αντιμετωπίσουν. kids@safetywindασφάλειαδιαδίκτυοίντερνετνέες τεχνολογίες 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο «ΔΥΝΑΜΗ ΜΟΥ, Η ΤΙΜΙΟΤΗΤΑ» Επόμενο άρθρο ΕΜΒΟΛΙΑ: ΝΑΙ Η ΟΧΙ; ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Από πού αντλούν τις σούπερ δυνάμεις τους οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας; Ταλέντο στη ζωή και…κίνητρο βερνικωμένο Πώς θα διαλέξω το κατάλληλο νηπιαγωγείο για το παιδί μου Μ(π)ες στο Μουσείο… και κάν’ το όπως τα βιβλία Η σημασία τού να πουλάνε τα παιδιά λεμονάδα: Η λύση για τον οικονομικό αναλφαβητισμό ξεκινάει από την εκπαίδευση Είναι άξιο μίμησης το εκπαιδευτικό μοντέλο της Σιγκαπούρης;