ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΟΙΕΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΟΥΝ ΤΟ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΝ ΣΥΣΤΗΜΑ; από Τaλκ 27 Απριλίου, 2018 από Τaλκ 27 Απριλίου, 2018 0 Οι περισσότεροι συμφωνούμε πως το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα πάσχει, για πολλούς και διάφορους λόγους. Θα μπορούσε, άραγε, αυτό να αλλάξει, με τη χρήση εναλλακτικών μορφών εκπαίδευσης; Στην ερώτηση “Ποιες εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης μπορούν να εμπλουτίσουν το ήδη υπάρχον σύστημα και ποια θα είναι τα προσδοκόμενα αποτελέσματα τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους εκπαιδευτικούς;” μας απαντά η Σοφία Φώτεινα, yoga instructor και ειδικευμένη στη μέθοδο του «Καφέ Σχολειό». Ας δούμε τις προτάσεις της. Έχουμε απόλυτη ανάγκη από δασκάλους που έχουν ήδη διαπιστώσει το αδιέξοδο της παιδείας σήμερα και θέλουν να συμβάλουν στην αλλαγή. Κι ελπίζω ότι κάποιοι δάσκαλοι θα θελήσουν να εκπαιδευτούν σε αυτό που θεωρώ απαραίτητο για την αλλαγή ή για την βελτίωση- αν παραμείνουμε στο σημερινό παιδαγωγικό σύστημα. Η εκπαίδευσή τους έχει να κάνει με την Αυτογνωσία τους. Δηλαδή, να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, να τα ορίζουν και στη συνέχεια να διερευνήσουν την δική τους φυσική, έμφυτη σοφία που έχουμε όλοι κάπου βαθιά μέσα μας κρυμμένη. Στη συνέχεια να κάνουν το ίδιο με τα παιδιά. Είμαι κι εγώ παιδαγωγός και έχω ζήσει από κοντά τις δυσκολίες της εκπαίδευσης, ακόμα και τις προσωπικές μου δυσκολίες. Χρειάζεται θάρρος για να στηρίξουμε την άποψη ότι έρχεται η εποχή που περισσότεροι από ποτέ αναγνωρίζουμε ότι οι λύσεις στα ερωτήματά μας, προσωπικά, κοινωνικά, επαγγελματικά οικογενειακά ή άλλα, βρίσκονται μόνο μέσα μας και ποτέ απ’ έξω. Στην πνευματική μας υπόσταση και όχι στην υλική. Η έμφυτη σοφία, η πνευματική μας διάσταση, είναι η βάση της εναλλακτικής εκπαίδευσης. ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ. Να γνωρίσουμε ποιοι πραγματικά είμαστε. Γιατί όταν δεν γνωρίζω ποιος πραγματικά είμαι, πώς θα καταλάβω την ψυχή του παιδιού που θα διδάξω; (Ίσως θα έπρεπε να πω «του παιδιού που θα με διδάξει;») Δάσκαλος είναι αυτός που διδάσκεται συγχρόνως από τους μαθητές του. Έχουμε το κουράγιο; Ή μήπως η ανασφάλειά μας μας επιβάλει να ταμπουρωνόμαστε πίσω από το «σαν δάσκαλος, πρέπει να τα ξέρω όλα». Ελπίζω, επίσης, ότι οι δάσκαλοι θα θέλουν να συνεργάζονται στενά με τους γονείς, και οι γονείς θα θέλουν να πάρουν τα σκήπτρα από την ηλεκτρονική νταντά και να είναι πιο παρόντες στην ανατροφή των παιδιών τους. Οι γονείς, και ιδιαίτερα η μητέρα είναι οι πιο σημαντικοί δάσκαλοι των παιδιών. Αν θαυμάζουμε κάποιον και λέμε τι ωραίος άνθρωπος, δεν είναι από τις γνώσεις του ωραίος αλλά από τον τρόπο που μεγάλωσε. Επομένως αν ο δάσκαλος συνεργάζεται με τον γονιό ωφελούνται όλοι. Οι τέχνες χρειάζεται να γίνουν πρωτεύοντα μαθήματα γιατί αυτά είναι η κατεξοχήν γλώσσα του πνευματικού επίπεδου. Και η φύση πρέπει να είναι άμεσα προσβάσιμη για χαλάρωση και για θεραπεία. Ο διαλογισμός έχει αποδειχθεί ότι βοηθά πολύ στη συνεργατικότητα και την αποφυγή διασπαστικών συμπεριφορών στην ομάδα. Θεωρώ ότι είναι ανάγκη να βγούμε από την λογική «να έχεις καλούς βαθμούς για να περάσεις σε μια καλή σχολή, για να πάρεις ένα καλό πτυχίο, για να βρεις δουλειά, για να βγάζεις λεφτά, για να τρέφεις την οικογένειά σου» και να την αντικαταστήσουμε με το «για να δούμε τι αγαπάς να κάνεις, για νιώθεις δημιουργικός, σημαντικός άνθρωπος με θετική εικόνα για τον εαυτό σου. Με αυτά τα χαρακτηριστικά, σίγουρα θα πετύχεις στη ζωή σου, θα είσαι ένα υπέροχο ζωντανό παράδειγμα για τους γύρω σου και τα παιδιά σου.» Έχοντας έτσι ανατραφεί, από το σχολειό και από το σπίτι, σίγουρα θα κερδίζεις χρήματα τόσα όσα θα σου χρειάζονται, και αν το επιθυμείς, αρκετά για να μπορείς να βοηθάς και άλλους που το έχουν ανάγκη. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στην παιδεία σήμερα και στην παιδεία του αύριο. Η Σοφία Φώτεινα θα μιλήσει για τη μέθοδο του Καφέ Σχολειού στην Πρώτη Πανελλήνια Συνδιάσκεψη Εναλλακτικής Εκπαίδευσης που διοργανώνει ο Σύλλογος Εναλλακτικής Εκπαίδευσης “Πηγή Παιδείας” σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Οικολογική Κίνηση Πρασίνων, στις 13 Μάϊου στο ΑΠΘ. Αυτή η συνδιάσκεψη είναι η αφορμή να μάθει ο κόσμος τι είναι η εναλλακτική εκπαίδευση αλλά και ποιες πρακτικές της έχουν εφαρμοσθεί στα σχολεία της Ελλάδας, καθώς και το αντίκτυπο που αυτές είχαν σε μαθητές και γονείς. Η Σοφία Φώτεινα είναι δασκάλα Γιόγκα (RYT 500) Himalayan Yoga Tradition, certified by Yoga Alliance και νηπιαγωγός, ειδικευμένη στη μέθοδο του Καφέ Σχολείου για οικογένειες. Περισσότερες πληροφορίες για την ίδια και το Καφέ Σχολειό θα βρείτε εδώ: www.cafecole.gr. εκπαίδευσηεναλλακτικές μορφές εκπαίδευσηςΚαφέ ΣχολειόΣοφία Φώτεινα 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΗ: ΕΝΑ ΟΜΟΡΦΟ, ΑΛΛΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΟΞΙΚΟ ΦΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΚΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Επόμενο άρθρο ΚΑΙ ΟΙ ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΟΙ ΔΙΝΟΥΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Από πού αντλούν τις σούπερ δυνάμεις τους οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας; Ταλέντο στη ζωή και…κίνητρο βερνικωμένο Πώς θα διαλέξω το κατάλληλο νηπιαγωγείο για το παιδί μου Μ(π)ες στο Μουσείο… και κάν’ το όπως τα βιβλία Η σημασία τού να πουλάνε τα παιδιά λεμονάδα: Η λύση για τον οικονομικό αναλφαβητισμό ξεκινάει από την εκπαίδευση Είναι άξιο μίμησης το εκπαιδευτικό μοντέλο της Σιγκαπούρης;