ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΓΑΜΟΙ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΟ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ από Τaλκ 27 Φεβρουαρίου, 2019 από Τaλκ 27 Φεβρουαρίου, 2019 0 Οι γάμοι του Φίγκαρο, η αριστουργηματική όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, επιστρέφουν στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη. Από τις 23 Μαρτίου 2019 και για οκτώ παραστάσεις, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε μουσική διεύθυνση Μάριου Παπαδόπουλου και Γιώργου Μπαλατσινού. Οι γάμοι του Φίγκαρο πρωτοπαρουσιάστηκαν στη Βιέννη το 1786, τρία χρόνια πριν τη Γαλλική Επανάσταση. Το κείμενο του Λορέντσο ντα Πόντε, που βασίζεται στην πεντάπρακτη κωμωδία του Μπωμαρσαί Η τρελή ημέρα ή Ο γάμος του Φίγκαρο, απηχεί την ταραγμένη εποχή και την ένταση στις σχέσεις των διαφορετικών κοινωνικών τάξεων: του Κόμη και της Κόμησσας, και των υπηρετών τους Σουζάννας και Φίγκαρο. Συγκεκριμένα, η υπόθεση των Γάμων αφορά την προσπάθεια του Φίγκαρο και της Σουζάννας να πραγματοποιήσουν τον γάμο τους παρά τα εμπόδια που θέτει ο Κόμης. Η αριστουργηματική μουσική του Μότσαρτ σκιαγραφεί με λιτά μέσα τον χαρακτήρα κάθε προσώπου. Εκτός από τις συνήθεις άριες για κάθε ρόλο και τα μεταξύ τους ντουέτα, ο συνθέτης δημιουργεί σύνολα απίστευτης φαντασίας, όπως το περίφημο σεπτέτο της Β΄ Πράξης: αρχικά ένα, στη συνέχεια δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι και τελικά επτά πρόσωπα συνομιλούν στη διάρκεια ενός συναρπαστικού μουσικού μέρους, το οποίο διαρκεί είκοσι λεπτά, χωρίς να χάνει την ευκρίνεια και τη δύναμή του. Πάνω απ’ όλα όμως, πρόκειται για ένα έργο του οποίου οι χαρακτήρες είναι κατεξοχήν ανθρώπινοι, με όλες τους τις όψεις, τις θετικές αλλά και τις σκοτεινές, να προβάλλονται ισότιμα στο φως. Ο Μότσαρτ επιτυγχάνει να φωτίσει από πολλές διαφορετικές πλευρές τα πρόσωπα του έργου μέσα από την ορχήστρα, η οποία αναλαμβάνει σταθερά πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς το ύφος της μουσικής –νοσταλγικό, ζωηρό, αγωνιώδες, θυελλώδες ή ιλαρό– μας αποκαλύπτει περισσότερα για τον χαρακτήρα, τις σκέψεις και την ποιότητα των συναισθημάτων τους. Αλλά και το ποιητικό κείμενο του Ντα Πόντε έχει ζωηρό θεατρικό ρυθμό: οι απρόσμενες καταστάσεις έρχονται πάντα στην κατάλληλη στιγμή. Ακόμα και οι γελοιογραφικές υπερβολές, όπως, λόγου χάριν, η παρωδία έργων όπου «χαμένοι» συγγενείς ξαναβρίσκονται μετά από δεκαετίες, εντάσσονται με μεγάλη τέχνη. Με το μοναδικό δέσιμο ανάμεσα σε λόγο και μουσική, με τη νέα ισορροπία ανάμεσα σε κωμικά και σοβαρά στοιχεία, με την πρωταγωνιστική θέση που δίνουν στη μουσική, οι Γάμοι του Φίγκαρο ήταν πράγματι αυτό που ο Ντα Πόντε ονόμασε «ένα νέο είδος θεάματος» και άνοιξαν νέο κεφάλαιο στην ιστορία του λυρικού θεάτρου. Στην ευρηματική σκηνοθεσία του διακεκριμένου σκηνοθέτη και Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρου Ευκλείδη, οι λεπτές αποχρώσεις της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του Μότσαρτ αναδεικνύονται μέσα σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που συνθέτει ένα σύμπαν ρετρό παραδοξότητας. Οι ήρωες του Μότσαρτ μετατρέπονται σε γρανάζια ενός αλλόκοτου κόσμου που υπογραμμίζει τη διαχρονική πάλη για κοινωνική ανέλιξη και αξιοπρέπεια. Τη δραματουργία υπογράφει η Αγγέλα Σαρόγλου η οποία συνεργάστηκε και στη σκηνοθεσία της παραγωγής. Το σκηνικό που χρησιμοποιεί πλήρως τις δυνατότητες των μηχανισμών της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος, υπογράφει ο Γιάννης Κατρανίτσας, ενώ τα vintage κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, την κινησιολογία ο Κωνσταντίνος Ρήγος και τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα. Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής υπογράφουν οι διακεκριμένοι αρχιμουσικοί Μάριος Παπαδόπουλος και Γιώργος Μπαλατσινός. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Στις δύο υψηλού επιπέδου διανομές, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει νεότερους και καταξιωμένους Έλληνες πρωταγωνιστές, όπως τους Δημήτρη Τηλιακό, Μαρία Μητσοπούλου, Βασιλική Καραγιάννη, Παναγιώτη Οικονόμου, Άρτεμη Μπόγρη, Διονύση Σούρμπη, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Χρύσα Μαλιαμάνη, Γιάννη Σελητσανιώτη, Μιράντα Μακρυνιώτη κ.ά. ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗ Οι γάμοι του Φίγκαρο, όπως και τα υπόλοιπα έργα της συνεργασίας Μότσαρτ – Ντα Πόντε, υποφέρουν συχνά από την αδιαμφισβήτητη ένταξή τους στην κατηγορία των διαχρονικών αριστουργημάτων: ο παιγνιώδης, κωμικός, ακόμη και φαρσικός τους χαρακτήρας, υπερκεράζεται μπροστά στο θάμβος που προξενεί η μουσική τους ιδιοφυΐα, αλλά και η πυκνότητα των νοημάτων που συναρθρώνονται μέσα από την ιδεώδη συνύπαρξη μουσικής και λόγου. Η νέα αυτή παραγωγή του έργου για την Εθνική Λυρική Σκηνή εστιάζει στον κωμικό αλλά και παράδοξο κόσμο της όπερας του Μότσαρτ και επιχειρεί να αναδείξει τις λεπτές αποχρώσεις της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του συνθέτη. Μέσα σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που συνθέτει ένα σύμπαν ρετρό παραδοξότητας, οι ήρωες του Μότσαρτ μετατρέπονται σε γρανάζια ενός αλλόκοτου κόσμου, που συντίθεται από τις θεατρικές λεπτομέρειες της όπερας, ενώ υπογραμμίζεται η διαχρονική πάλη για κοινωνική ανέλιξη και αξιοπρέπεια. Οι γάμοι του Φίγκαρο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ Κύκλος Μότσαρτ 23, 27, 29, 31 Μαρτίου & 12, 14, 17, 20 Απριλίου 2019 Ώρα έναρξης 19.30 (Κυριακές 18.30) Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Μάριος Παπαδόπουλος (23, 27, 29, 31/3 & 12/4) – Γιώργος Μπαλατσινός (14, 17, 20/4) ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλέξανδρος Ευκλείδης ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑ: Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου ΣΚΗΝΙΚΑ: Γιάννης Κατρανίτσας ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Ιωάννα Τσάμη ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Μελίνα Μάσχα ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ: Κωνσταντίνος Ρήγος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΟΡΩΔΙΑΣ: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος ΚΟΜΗΣ ΑΛΜΑΒΙΒΑ Δημήτρης Τηλιακός (23, 29/3 & 12, 14/4), Διονύσης Σούρμπης (27, 31/3 & 17, 20/4) ΚΟΜΗΣΣΑ ΑΛΜΑΒΙΒΑ Μαρία Μητσοπούλου (23, 29/3 & 12, 14/4), Μυρσίνη Μαργαρίτη (27, 31/3 & 17, 20/4) ΣΟΥΖΑΝΝΑ Βασιλική Καραγιάννη (23, 29/3 & 12, 14/4), Χρύσα Μαλιαμάνη (27, 31/3 & 17, 20/4) ΦΙΓΚΑΡΟ Παναγιώτης Οικονόμου (23, 29/3 & 12, 14/4), Γιάννης Σελητσανιώτης (27, 31/3 & 17, 20/4) ΚΕΡΟΥΜΠΙΝΟ Άρτεμις Μπόγρη (23, 29/3 & 12, 14/4), Μιράντα Μακρυνιώτη (27, 31/3 & 17, 20/4) ΜΑΡΤΣΕΛΛΙΝΑ Έλενα Κελεσίδη (23, 29/3 & 12, 14/4), Δέσποινα Σκαρλάτου (27, 31/3 & 17, 20/4) ΔΟΚΤΩΡ ΜΠΑΡΤΟΛΟ Δημήτρης Κασιούμης (23, 29/3 & 12, 14/4), Χριστόφορος Σταμπόγλης (27, 31/3 & 17, 20/4) ΝΤΟΝ ΜΠΑΖΙΛΙΟ Νίκος Στεφάνου (23, 29/3 & 12, 14/4), Χρήστος Κεχρής (27, 31/3 & 17, 20/4) ΝΤΟΝ ΚΟΥΡΤΣΙΟ Σταμάτης Μπερής (23, 29/3 & 12, 14/4), Διονύσης Μελογιαννίδης (27, 31/3 & 17, 20/4) ΜΠΑΡΜΠΑΡΙΝΑ Μαριλένα Στριφτόμπολα (23, 29/3 & 12, 14/4), Άννυ Φασσέα (27, 31/3 & 17, 20/4) ΑΝΤΟΝΙΟ Κωστής Ρασιδάκις (23, 29/3 & 12, 14/4), Μιχάλης Κατσούλης (27, 31/3 & 17, 20/4) Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €30, €35, €42, €50, €55, €70 Φοιτητικό, παιδικό: €15 Περιορισμένης ορατότητας: €10 Προπώληση Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Καθημερινά 09.00-21.00 Τηλ.: 213 088 5700 Ομαδικές πωλήσεις: 213 088 5742 www.nationalopera.gr Καταστήματα PUBLIC http://tickets.public.gr www.ticketservices.gr Εκδοτήρια Ticket Services, Πανεπιστημίου 39, εντός Στοάς Πεσμαζόγλου Βόλφγκανγκ Αμαντέους ΜότσαρτΕθνική Λυρική ΣκηνήμουσικήΟι γάμοι του Φίγκαροόπερα 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο ΑΥΤΙΣΤΙΚΟ ΠΑΙΔΙ ΝΟΣΗΛΕΥΕΤΑΙ ΕΔΩ ΚΑΙ 8 ΜΗΝΕΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟΚΑΪΤΕΙΟ ΚΑΘΗΛΩΜΕΝΟ ΣΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ” Επόμενο άρθρο ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΗ ΒΑΡΚΙΖΑ. ΚΑΗΚΕ ΖΩΝΤΑΝΟ ΒΡΕΦΟΣ 1,5 ΕΤΟΥΣ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ «Ανακαλύπτοντας τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας»: Το επιτυχημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μεγάρου γίνεται προσβάσιμο σε παιδιά με οπτική ή/και νευροαναπτυξιακή αναπηρία Καβαλλερία ρουστικάνα & Παλιάτσοι, των Πιέτρο Μασκάνι και Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο, στην Ε.Λ.Σ Έζησε μόνο για την τέχνη: Συστήνοντας στα παιδιά τη Μαρία Κάλλας Το ντοκιμαντέρ “Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας” ξεκινά το ταξίδι του στην ΕΛΣ «Τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στη Νέα Υόρκη» από τoν Ηλία Καρελλά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ΕΛΣ: Μία επιπλέον παράσταση για την Μποέμ του Πουτσίνι λόγω εξάντλησης των εισιτηρίων