HOTΘΕΑΤΡΟΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Κωνσταντίνα Νικολαΐδη: Δυστυχώς ή ευτυχώς συνδέομαι με την εποχή του Ντίκενς και τους χαρακτήρες του από Πελιώ Παπαδιά 25 Νοεμβρίου, 2022 από Πελιώ Παπαδιά 25 Νοεμβρίου, 2022 0 Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού ανεβάζει φέτος την υπερπαραγωγή «Όλιβερ Τουίστ» του Καρόλου Ντίκενς με έναν 20μελή θίασο εξαιρετικών ηθοποιών, στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη έχει αναλάβει την απόδοση, τη θεατρική διασκευή και τη σκηνοθεσία. Μιλήσαμε με τη σκηνοθέτιδα για τη δουλειά της αυτή, μια από τις πιο ξεχωριστές παραστάσεις της σεζόν. Ανέβασες στον Ελληνικό Κόσμο τον Όλιβερ Τουίστ τη σεζόν 2019-2020, που σταμάτησε απότομα. Θέλω να μου πεις πώς αισθάνθηκες τόσο με την ξαφνική διακοπή όσο και με τα όσα προβλήματα δημιούργησε η πανδημία στο θέατρο. Ήταν μια στενάχωρη περίοδος για τους ανθρώπους του θεάτρου καθώς και για τους θεατές λόγω της βίαιης απομάκρυνσής τους από το θέατρο. Το ίδιο αισθάνθηκα κι εγώ, αλλά, επειδή ουδέν κακό αμιγές καλού, βρήκα τον χρόνο και την όρεξη να προετοιμάσω το θεατρικό ρεπερτόριο της περσινής και της φετινής χρονιάς. Σκηνοθεσία, απόδοση, θεατρική διασκευή του κειμένου. Πες μας πώς καταπιάστηκες με το σπουδαίο αυτό έργο του Ντίκενς, πώς δούλεψες και για πόσο χρονικό διάστημα. Ποιες ήταν οι προκλήσεις που είχες να αντιμετωπίσεις, δουλεύοντας πάνω σε μια κλασική ιστορία; Ήταν απολαυστικό να δουλεύω ξανά πάνω σε κείμενο του Ντίκενς (έχω ξαναδουλέψει πάνω σε έργο του, στο «Μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» που παρουσιάστηκε για δύο σεζόν την περίοδο των Χριστουγέννων στο θέατρο Διάνα-Ελένης Ράντου). Η θεατρική διασκευή του «Όλιβερ Τουίστ» ολοκληρώθηκε σε δύο μήνες μετά από μελέτη όχι μόνο πάνω στο συγκεκριμένο έργο του Ντίκενς, αλλά και σε άλλα δικά του, καθώς και σε σημειώσεις του. Είδα και τις περισσότερες από τις ταινίες «Όλιβερ Τουίστ» και έτσι μπόρεσα να μπω πιο βαθιά στην ουσία του έργου αυτού. Αλήθεια, άλλαξες κάτι στο νέο ανέβασμα του έργου; Κι αν ναι, τι ήταν και γιατί; Α, και ποια είναι η αγαπημένη σου σκηνή; Το νέο ανέβασμα έχει ανανεωμένο θίασο στους κεντρικούς ρόλους του έργου και νέο ηθοποιό στον ρόλο του Όλιβερ (Κωνσταντίνος Τσουμπάρης) οπότε αυτό από μόνο του αλλάζει όλη την παράσταση. Φέτος, προσθέσαμε με τον μουσικοσυνθέτη Γιάννη Οικονόμου μία μπαλάντα-ντουέτο, προσθέσαμε επίσης με τη χορογράφο Χριστίνα Φωτεινάκη μία χορογραφία με κλακέτες και με τη σκηνογράφο Μαρία Φιλίππου κάναμε κάποιες προσθήκες για εμπλουτισμό του σκηνικού. Έχω πολλές αγαπημένες σκηνές από την παράσταση, αλλά θα έλεγα ότι οι πιο αγαπημένες μου είναι: το τραγούδι «Φλόγα Αστείρευτη η Αγάπη» που ερμηνεύουν ο Αλμπέρτο Εσκενάζη στον ρόλο του κ. Μπράουνλοου και η Νίκη Παλληκαράκη στον ρόλο της κ. Μπέντγουικ, το τραγούδι-χορογραφία «Ουρανέ» που ερμηνεύει η Άννα Φιλιππάκη στον ρόλο της Νάνσυ, η επίθεση του Ατσίδα (Ρίνο Τζάνι) όταν εναντιώνεται στον Φάγκιν και στη συμμορία και φυσικά το τέλος του κεντρικού αντιήρωα του Ντίκενς, του Φάγκιν (Δημήτρης Πιατάς), ο οποίος στο τέλος πια της ζωής του εκλιπαρεί τον Όλιβερ να τον συγχωρέσει. Ο Όλιβερ Τουίστ γράφτηκε το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Είναι επίκαιρος σχεδόν 200 χρόνια μετά ή απλώς είναι ένα καλό μάθημα ιστορίας για μικρούς και μεγάλους; Μπορούμε να ταυτιστούμε με τους ντικενσιανούς χαρακτήρες και αν ναι, σε πιο πλαίσιο. Δυστυχώς ή ευτυχώς, συνδεόμαστε απόλυτα με την εποχή του Ντίκενς και τους χαρακτήρες του. Οι ήρωες και οι αντιήρωες του Ντίκενς είναι διαχρονικοί κι αυτό -σε συνδυασμό με τη δύναμη της αλήθειας που φέρει η γραφή του- κάνει το έργο αυτό επίκαιρο και διαχρονικό.Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια ιδιαίτερα σκληρή αφήγηση, που γράφτηκε σε ένα εντελώς διαφορετικό από το σημερινό πλαίσιο. Τα παιδιά που έρχονται να δουν την παράσταση μεγαλώνουν με εύπεπτες αναγνώσεις και καλύτερες συνθήκες ζωής. Είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν την ορφάνια, τη φτώχεια, την παιδική εργασία ή την εγκληματικότητα, όπως τα παρουσιάζει ο Ντίκενς; Επίσης, συνειδητοποιούν ότι αυτή η μυθοπλασία ήταν [και για κάποιους, λίγους ευτυχώς, συνομηλίκους τους παραμένει ακόμα] πραγματικότητα; Η πραγματικότητα δεν αφήνει ούτε τους ενήλικους ούτε τα παιδιά έξω από αυτήν. Και δεν θα έπρεπε να τους αφήνει. Στη ζωή υπάρχει και το γέλιο και το δάκρυ. Και το σκοτάδι και το φως. Και ο εφιάλτης και το όνειρο. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο και πιο σοφό μάθημα στη ζωή από αυτό, γιατί αυτομάτως διδάσκει την υπομονή και την ελπίδα. Εγώ, προσωπικά, δεν επιθυμώ να αποκρύψω αυτό το μάθημα από τα παιδιά μας ούτε να δείξω ασέβεια στον εκάστοτε συγγραφέα αλλάζοντας τα λεγόμενά του. Στην παράσταση «Όλιβερ Τουίστ» παρουσιάζονται κάποιες σκληρές εικόνες -έχω φυσικά πάντα στο μυαλό μου ότι το κοινό της παράστασης είναι κατά βάση παιδιά- αλλά παρουσιάζονται επίσης εικόνες δράσης, γέλιου, παιχνιδιού και χαράς. Μια παράσταση που τα έχει όλα και στο τέλος τα παιδιά φεύγουν με χαμόγελο και οι ενήλικοι με δάκρυα συγκίνησης. Αυτό δείχνει ότι ο στόχος επιτεύχθηκε. Ποια εργαλεία χρησιμοποιείς για να κάνεις πιο ελκυστική τη θεατρική εμπειρία και σε ποιες ηλικίες απευθύνεσαι; Η παράσταση «Όλιβερ Τουίστ» έχει δημιουργηθεί για θεατές από 6 ετών και πάνω και είναι μια παράσταση για μικρούς και μεγάλους. Έρχονται θεατές κάθε ηλικίας στην παράσταση και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Ο «Όλιβερ Τουίστ» είναι μια υπερπαραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, το οποίο στάθηκε γενναιόδωρο με αυτή την παραγωγή εξ αρχής. Σκηνικά, κοστούμια, βιντεοπροβολές, τραγούδια, χορογραφίες, εφέ, μαγικά τρικ κι ένας 20μελής θίασος με πυρήνα φυσικά τον υπέροχο λόγο του Ντίκενς σε μετάφραση της Φωτεινής Μεγαλούδη (εκδόσεις Πατάκη) αποτελούν την επιτυχία της παράστασης αυτής. Σύστησέ τους συνεργάτες σου, αλλά και τους πρωταγωνιστές του θιάσου! Μια παράσταση είναι συλλογική δουλειά και στη συγκεκριμένη παραγωγή οι συνεργάτες είναι πολλοί και ταλαντούχοι. Κάποιους τους ανέφερα παραπάνω. Επιπλέον, έχουμε στους φωτισμούς της παράστασης τον Αργύρη Θέο, στις βιντεοπροβολές την Ερατώ Τζαβάρα, τους στίχους των τραγουδιών τους γράψαμε παρέα με τη φίλη μου Μαγδαληνή Παλιούρα και αυτό ήταν μία πολύ όμορφη διαδικασία, και make-up artist της παράστασης είναι η Ράνια Γιαννάκη. Βοηθοί μου είναι οι Κωνσταντίνος Μουταφτσής και Πάµελα Οικονοµάκη, βοηθός χορογράφου η ∆έσποινα Τριάντου και βοηθός σκηνογράφου-ενδυµατολόγου η Κατερίνα Σβορόνου. Στην τεχνική ομάδα έχουμε: Αυτοµατισµοί σκηνής: Κώστας Καραβοκύρης, Τεχνικός φωτισµού: Σπύρος Σαββανής, Ηχοληψία: Βαγγέλης Κατέρης, Τεχνικοί ήχου: Μαρία Ραϊστέλλη, Γιώργος Ραϊστέλλης, Προβολές βίντεο: Μάνος Φακίνος, Προγραµµατιστής φωτισµών: Γιάννης Καλφιώτης, Τεχνικοί σκηνής: Γιάννης Ελευθεριάδης, Αντρέας Ντεσικου, Κατασκευή σκηνικού: Λαζαρίδης Παναγιώτης, Ζωγραφική σκηνικού: Μιχάλης Λαγκουβάρδος και Παύλος Καρακασίδης. Ο θίασος αποτελείται από τους: Δημήτρη Πιατά, Αλμπέρτο Εσκενάζη, Νίκη Παλληκαράκη, Κωνσταντίνο Κάππα, Κωνσταντίνο Μουταφτσή, Άννα Φιλιππάκη, Ρίνο Τζάνι, Ραφαέλ Αριστοτέλους, Αντώνη Βαρθαλίτη, Ρεβέκκα Γιαννάκη, Ιωάννα Δαρμή, Παναγιώτη Δελαβίνια, Θανάση Καφενταράκη, Στέλιο Κουλετάκη, Μάριο Μακρόπουλο, Αθανάσιο Μυλωνόπουλο, Χρήστο Σωνάκη, Μαρία Μελίτα Ψυχογυιοπούλου και στον ρόλο του Όλιβερ, τον Κωνσταντίνο Τσουμπάρη. Τι πιστεύεις ότι κάνει την παράστασή σου να ξεχωρίζει στο φετινό θεατρικό τοπίο; Με άλλα λόγια, γιατί να έρθουμε να δούμε τον Όλιβερ Τουίστ; Το θέατρο, όπως και κάθε μορφή Τέχνης, είναι μια εμπειρία που δεν μεταφέρεται με λόγια. Είναι βίωμα. Απλώς φεύγεις από μία δυνατή παράσταση και λες στους φίλους σου «Μην το χάσεις!» Οπότε αυτό θα πω κι εγώ, ως θεατής της συγκεκριμένης παράστασης κι όχι σαν σκηνοθέτης της: «Μη χάσεις αυτή την παράσταση!» ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Μετάφραση: Φωτεινή Μεγαλούδη Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη Σκηνογραφία/Σχεδίαση προβολής ορφανοτροφείου/Κοστούμια: Μαρία Φιλίππου Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Οικονόμου Στίχοι τραγουδιών: Μαγδαληνή Παλιούρα, Κωνσταντίνα Νικολαΐδη Χορογραφίες/Κινησιολογία: Χριστίνα Φωτεινάκη Φωτισμοί: Αργύρης Θέος Video art: Ερατώ Τζαβάρα Make-up artist: Ράνια Γιαννάκη Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Πιατάς, Αλμπέρτο Εσκενάζη, Νίκη Παλληκαράκη, Κώστας Κάππας, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Άννα Φιλιππάκη, Ρίνος Τζάνι Μαζί τους οι ηθοποιοί: Ραφαέλ Αριστοτέλους, Αντώνης Βαρθαλίτης, Ρεβέκκα Γιαννάκη, Παναγιώτης Δελαβίνιας, Γιώργος Ιωσηφίδης, Θανάσης Καφενταράκης, Μάριος Μακρόπουλος, Λίνος Μάνεσης, Θανάσης Μυλωνόπουλος, Χρήστος Σωνάκης, Μαρία Μελίτα Ψυχογυιοπούλου Όλιβερ Τουίστ ο Κωνσταντίνος Τσουμπάρης ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Κάθε Σάββατο στις 14:30 & Κυριακή στις 11:30 ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΟΜΑΔΕΣ : Ιωάννα Ψυχογιού, Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου» T. 212 254 0300 & K. 698 254 0300, e-mail: tameio@fhw.gr Λίλιαν Πετροπούλου Τ. 210 6143021 & Κ. 6946 123004 email: petrop@gmail.com Το βιβλίο Όλιβερ Τουίστ, σε μετάφραση της Φωτεινής Μεγαλούδη, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. «ΘΕΑΤΡΟΝ» Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Πειραιώς 254, Ταύρος Τ. 212 254 0300 www.theatron254.gr Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης θέατροΊδρυμα Μείζονος ΕλληνισμούΚάρολος ΝτίκενςΚέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»Κωνσταντίνα ΝικολαΐδηΟΛΙΒΕΡ ΤΟΥΙΣΤπαιδικό θέατροπαιδικό θέατρο 2022-2023Φωτεινή Μεγαλούδη 0 FacebookTwitterPinterestEmail Προηγούμενο άρθρο Νέες κοινωνικές και εκπαιδευτικές δράσεις του Μουσείου Ακρόπολης Επόμενο άρθρο ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΤΑ ΔΥΟ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΤΗΣ ΣΤΕΡΓΙΑΣ ΚΑΒΒΑΛΟΥ “ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΠΑΙΔΙ” ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Από πού αντλούν τις σούπερ δυνάμεις τους οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας; The Meet Market #EasterEdition στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων Τέμπη: Ανοιχτή η υπόθεση για περαιτέρω έρευνα από το Ευρωκοινοβούλιo Ταξίδι με παιδιά Εξερευνώντας τα μυστικά του εγκεφάλου Αγάπη, πάνω από όλα